Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Let op gastro-intestinale bloedingen bij nieuwe bloedverdunners

Patiënten die nieuwe bloedverdunners gebruiken, hebben 50 procent meer risico op gastro-intestinale bloedingen dan patiënten die traditionele bloedverdunners als acenocoumarol en fenprocoumon krijgen. Verpleegkundigen moeten bij deze patiënten vooral alert zijn op de symptomen van een gastro-intestinale bloedingen: donkere ontlasting.
Let op gastro-intestinale bloedingen bij nieuwe bloedverdunners

Arts-onderzoeker Lisanne Holster van het Erasmus MCanalyseerde de resultaten van 43 internationale studies naar de bijwerkingen van nieuwe orale anticoagulantia (NOAC). Het gaat dan om de medicijnen Dabigatran en Rivaroxaban. Holster keek daarbij naar het voorkomen van gastro-intestinale bloedingen als gevolg van het gebruik van de NOAC. Ze analyseerde meer dan 150.000 patiënten en ontdekte dat het risico op maag-darm bloedingen 50 procent hoger is vergeleken met de huidige standaard therapie. Het risico was met name hoger in de groep patiënten die behandeld werd voor een trombosebeen/longembolie of een (dreigend) hartinfarct. Holster wijst op het belang dat ziekenhuizen voorbereid zijn op bloedingen bij patiënten die de NOAC gebruiken.

KNMP: geen reden tot zorg

De resultaten van het onderzoek vormen voor de KNMP, beroeps- en brancheorganisatie van apothekers, geen reden om het advies wat betreft de nieuwe bloedverdunners aan te scherpen. Ook verpleegkundigen hoeven zich geen zorgen te maken om hun patiënten die deze bloedverdunners krijgen, zegt apotheker Hilde Jelsma van de KNMP: ‘In Nederland worden de NOAC’s nog niet op grote schaal voorgeschreven en alleen bij patiënten die daarvoor in aanmerking komen. De voorschrijvende arts moet bij het eerste recept ook een machtiging invullen waarop hij aangeeft dat hij bewust kies voor een NOAC.’

Symptomen gastro-intestinale bloedingen

Stel dat je een patiënt verpleegt die een NOAC gebruikt en ongerust is geworden door de berichten in de media, wat doe je dan? Apotheker Hilde Jelsma adviseert om de patiënt door te sturen naar de voorschrijvend specialist. ‘Het belangrijkste advies voor verpleegkundigen is om alert te zijn op de symptomen van een gastro-intestinale bloedingen. Let dan bijvoorbeeld op donkere of zwarte, kleverige, teerachtige ontlasting met een afwijkendede geur. En ook een aandachtspunt: pijn in de maagstreek treedt niet altijd op.’

Marloes Oelen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden