Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Van Rijn: 'Prullenbak legen moet kunnen'

Het is niet de bedoeling dat de wijkverpleegkundige huishoudelijke klussen uitvoert, schrijft staatssecretaris Van Rijn (VWS) in een brief aan de Tweede Kamer. 'Behalve dan eens kleine taken als het legen van een prullenbak of het rechtleggen van het tapijt.'
1 wijkverpleegkundige huishouden.jpg
Het is niet de bedoeling dat de wijkverpleegkundige grote huishoudelijke klussen doet, vindt staatssecretaris Van Rijn. - Foto: ANP

Wijkverpleegkundigen zouden steeds vaker huishoudelijke taken uitvoeren bij hun cliënten. Doordat huishoudelijke hulpen veelal zijn wegbezuinigd, pakt de wijkverpleegkundige die taken er soms bij. Ook Nursing-blogger Nicole schreef daar onlangs een blog over, al vindt zij het niet per se een probleem. 'Natuurlijk doen we dat! Altijd al gedaan.'

Wijkverpleegkundige Nicole vindt de berichtgeving over de toename van huishoudelijke klusjes voor de verpleegkundigen in de wijk maar overdreven. Lees haar blog>>>

Toch is het volgens Van Rijn niet echt de bedoeling dat wijkverpleegkundigen huishoudelijke taken uitvoeren bij hun cliënten. 'Al kan het voorkomen dat wijkverpleegkundigen, als het zo uitkomt, een (kleine) taak uitvoert die op het terrein van de huishoudelijke hulp ligt,' schrijft hij in de Kamerbrief. 'Ik denk dan bijvoorbeeld aan het legen van de prullenbak of het rechtleggen van het tapijt. Voor mij is het uitgangspunt echter dat de wijkverpleegkundige zorg levert zoals verpleegkundigen die plegen te bieden, waarbij die zorg verband houdt met de behoefte aan geneeskundige zorg of een hoog risico daarop.’

Wijkverpleegkundige en huishoudelijke taken

De brief is een antwoord op vragen van Mona Keijzer en Hanke Bruins Slot van het CDA. Zij vroegen zich onder meer af of de ontwikkelingen het gevolg zijn van bezuinigingen op de zorg, die hebben geleid tot volume- en tariefkortingen. Dat is volgens Van Rijn niet het geval. ‘Ik zie op dit moment geen relatie tussen de ‘extra werkzaamheden’ en de volume- en tariefkortingen’, schrijft hij. ‘Uiteraard begrijp ik ook dat als wijkverpleegkundigen in de toekomst op grote schaal werkzaamheden gaan uitvoeren die niet passen binnen hun takenpakket, de druk op het budget van de wijkverpleging zal toenemen.’  

Plan van aanpak

Van Rijn is daarom enthousiast over het feit dat V&VN, ZN en de VNG een plan van aanpak opstellen dat ervoor moet zorgen dat wijkverpleegkundigen zich op hun taken kunnen richten. Hoe vaak het voorkomt dat wijkverpleegkundigen huishoudelijke taken op zich nemen is onduidelijk. ‘Het uitvragen hiervan zal leiden tot extra administratieve lasten voor wijkverpleegkundigen’, zegt de staatssecretaris. Daarom laat hij er geen onderzoek naar doen.

Wat zijn de actuele ontwikkelingen op het gebied van wijkverpleging en de gevolgen daarvan? Hoe gaan we ermee om en wat staat ons nog meer te wachten in 2016 en 2017? Bezoek de Grote Thuiszorgdag 2016. Lees meer >>

Nienke Berends

Gerelateerde tags

3 reacties

  • Corine

    Tuurlijk, als iets structureel voorkomt, moet je daar wat mee en niet zelf keer op keer die vuilniszak buiten zetten bijvoorbeeld. Met mijn voorbeeld bedoelde ik dat je soms door omstandigheden toch eraan moet geloven om iets van huishoudelijke aard te doen, en hoe makkelijk gaat dat! Wij doen het 'snel even' voor een cliënt. Ik had er ook voor kunnen om eerst familie te bellen (er is geen schone was, wil je die was afhalen?) Of de huishoudelijke hulp (kan je toch deze week nog extra komen?) ondertussen cliënt in 'minder schoon' ondergoed, nog half aangekleed voor de wastafel, totdat er eindelijk een 'juiste discipline' die was afhaalt. Ik bedoel maar, dat is geen oplossing eerste keus.
    Maar inderdaad heb je gelijk dat wij dan snel iets overnemen wat een ander ook kan doen. Toch blijf ik erbij dat als iets eenmalig voorkomt (bijvoorbeeld het legen van een prullenbak [volle prullenmand met halfverteerd afval, warm weer, fruitvliegjes, stank] dat je als zorgverlener tekort schiet als je dan geen actie onderneemt) de eerste actie is die prullenmand legen, bij de tweede keer dat je die prullenmand weer overvol ziet, leeg je hem weer, maar daarna zoek je naar middelen om dit structureel te voorkomen (als er gelukkig middelen zijn!). Ik vind dat een zorgverlener die ruimte moet hebben om die eerste actie te kunnen ondernemen (soms moet je acuut handelen) met daarbij een stappenplan in ons achterhoofd voor herhaling van het incident.

  • Injodadi56

    Het zorgen dat de klant het goed heeft zit inderdaad ingebakken in de huidige attitude van de verpleegkundige. Tenslotte hebben de meesten die verpleegkundige wilden worden een factor ZORG in zich die heel groot is. De huidige verpleegkundige denkt en handelt graag oplossingsgericht. Of dat bijdraagt aan de situatie is de vraag. Je kunt er ook anderen lui mee maken want die wijkvpk pakt het wel op. Zorg betekent dus ook om juist iets niet te doen!! Dat is zorg naar/voor je eigen beroepsgroep. Je zou ook kunnen overleggen met die huishoudelijke hulp inzake jouw voorbeeld "het ondergoed" wat boven hangt. Mijn credo is: neem niet klakkeloos iets over. Overleg, stem af en maak afspraken. Hou je eigen beroep en de daarbij horende werkzaamheden hoog in het vaandel en laat je niet verleiden om werkzaamheden te verrichten die bij andere disciplines thuis horen. "Van het één komt het ander....."

  • Corine

    Eens. Logisch om af en toe een HH klusje te doen. Ook al is er voldoende huishoudelijke hulp, je kan toch niet altijd wachten op het moment waarop een huishoudelijk medewerker of familielid komt? We doen zo snel huishoudelijk werk. Een voorbeeld. Ik had de dag ervoor net een artikel gelezen over de wijkvpk die HH werk doet bij een cliënt. Wat overdreven dacht ik, stel toch prioriteiten! Totdat ik de volgende dag een cliënt hielp bij het wassen en diegene geen schoon ondergoed meer bleek te hebben... Vanwege feestdagen kwam de hulp een week niet en de schone was hing boven (waar de cliënt zelf niet kan komen). Dus ik die trap op, al het schone ondergoed afgehaald... Cliënt weer schoon ondergoed aan. En de was opruimen? Wacht maar, zegt partner, één van de kinderen komt straks. Inderdaad dacht ik bij mezelf, dat niet zelf doen, maar aan de familie laten, dit kan ook 'het systeem' oplossen. Zo zie je maar, het zit ingebakken in ons werk...
    In het zorgplan opnemen over al dan niet een bed opmaken? Mwah, teveel administratieve rompslomp en teveel discussie over wie dat kan/moet doen. Het hoort ten slotte bij je werk ;-)

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden