Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

5 tips voor familieparticipatie in de zorg

Als verzorgende ig kun je de familie vaak meer bij de zorg betrekken dan je denkt. Maar hoe doe je dat? Yvonne de Jong, senior adviseur familie- en netwerkparticipatie, geeft tips.
lexvsanlieshoutanpfamilieparticipatie.jpg
Foto: Lex van Lieshout (ANP)
  1. Ga op huisbezoek: ‘Ik zie in steeds meer instellingen dat het huisbezoek weer wordt opgepakt. Dus voordat een cliënt naar de zorginstelling verhuist, kom je als evv’er op bezoek, om van cliënt en familie te horen wat ze ervan verwachten, en hoe ze de verhuizing vinden. Omdat ze nog in hun vertrouwde omgeving zijn, zijn ze meer op hun gemak en opener, en het is prettig om alvast op een informele manier kennis te maken. Als de cliënt verhuist is, wat vaak een emotionele gebeurtenis is, ben jij in elk geval al een vertrouwd gezicht in de zorginstelling. Ook kun je aan het eigen huis van de cliënt zien wat er belangrijk voor de cliënt is, en wat voor persoon het is.’
  2. Geef al informatie en vertel dingen tijdens een rondleiding in het huis: ‘Als een huisbezoek niet mogelijk is, kun je ook tijdens een rondleiding in het huis alvast op een informele manier kennismaken en aangeven hoe waardevol je de familie vindt, en dat deze altijd welkom is.’
  3. Vraag in de intake naar wat de familie zou willen doen en geef voorbeelden: ‘Familie weet vaak niet wat er eigenlijk nog aan mantelzorg mogelijk is als hun naaste naar een zorginstelling verhuist. Je kunt vragen hoe de zorgsituatie voorheen was, en welke zorgtaken de familie graag zou willen voortzetten, en op welke basis. Familieparticipatie kan gebeuren op het gebied van welzijn, dus een praatje maken, een spelletje spelen, of een wandeling buiten maken. Maar het kan ook zorg aan het lijf zijn, zoals douchen, of insuline inspuiten.’
  4. Kijk verder dan de eerste contactpersoon van de familie: ‘Het is een valkuil dat verzorgenden zich alleen focussen op de eerste contactpersoon van de familie. Die weet vaak veel over de cliënt, maar niet alles. Ook die ene nicht die maar twee keer per jaar op bezoek komt, kan  heel waardevol zijn voor je cliënt, en interessante dingen over de cliënt vertellen. Weet je haar naam? Waar ze vandaan komt? Ook naar deze nicht kun je uitnodigend zijn, waardoor ze haar waardevolle bezoekjes blijft afleggen.’
  5. Wees helder over wat je van elkaar verwacht: ‘Er kunnen conflicten ontstaan tussen verzorgenden en familie, als van tevoren niet duidelijk is wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Zo was er een Surinaamse mevrouw die verhuisde naar een verpleeghuis. Haar haar werd normaliter ’s ochtends uitgebreid ingevlochten, en de familie verwachtte eigenlijk dat de verzorgenden dit in het huis zouden voortzetten. Nee dus. Als je van tevoren duidelijk kunt vragen wat de familie van de zorg verwacht, en andersom, kan hier later geen wrijving over ontstaan

    Klik hier voor publicaties van Zorg voor Beter over familieparticipatie in de zorg

    Klik hier voor andere handige tips and tricks voor verzorgenden ig

Drie medewerkers en een lid van de cliëntenraad van zorginstelling Magenta geven hun mening over familieparticipatie. 

Rhijja Jansen

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden