Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Aansprakelijkheid

Conny vraagt zich af wie er precies aansprakelijk is, als de geleverde zorg niet goed is.

In het kwaliteitskader van ‘verantwoorde zorg', staan de eisen opgesteld waaraan deze moet voldoen; het moet doeltreffend, veilig en naar de cliënt gericht zijn. De minimale voorwaarden zoals vocht- en voedselintake, medicatieveiligheid en de beschikbaarheid van voldoende opgeleid personeel, zijn hierin opgenomen. De spelregels staan beschreven in de wet, en toch gaat er veel mis.

 

Geldgebrek 

Heeft het te maken met te weinig kennis op de werkvloer? Is het te wijten aan de hoeveelheid personeel? Of is het een kwestie van geldgebrek? Wij weten allemaal dat de complexiteit van de zorg alsmaar toeneemt. Daarnaast neemt de door wettelijke verplichtingen, allerlei administratieve taken toe. Er wordt van ons zorgverlener steeds meer verwacht.

 

Kwaliteit

Er zijn onderzoeken gedaan naar het verband tussen kwaliteit van zorg en de personele bezetting. De uitkomsten zijn helder; bij afname van het personeel neemt de kwaliteit af. Maar ook de veiligheid en de sfeer gaan achteruit. Anderen factoren zijn het gemis aan continuïteit en een hoge werkdruk.

 

Risicobewustzijn

Op het symposium ‘Veiligheid en transparantie in zorg en opleiding', heeft oud-voorzitter van de Raad voor de Onderzoek, Pieter van Vollenhoven een zeer bijzondere opmerking. Hij zegt: 'Het is niet helder wie waar verantwoordelijk voor is en medewerkers in de zorg zijn nog te weinig kritisch. Zolang die kritische blik, dat risicobewustzijn, er niet is, kan de zorg niet veilig zijn ...'

 

Aansprakelijkheid

Volgens mij wordt met deze uitspraak de spijker op de kop geslagen. Het is niet duidelijk wie aansprakelijk voor de kwaliteit van zorg is. En dus zijn de regels op papier zinloos als je niemand er op kan aanspreken. Zou er daarom zoveel misgaan in de zorg?

 

Lees ook:

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Lidy van Lankeren

    Als het goed is heeft de behandelend arts/specialist/chirurg een behandelplan ingezet. Dus is hij/zij verantwoordelijk. De zaalarts is de oren en ogen van die arts. Het behandelplan moet duidelijk zijn voor patiënt en verplegend personeel van die afdeling. Dat hoort dus op paiper en niet alleen mondeling toegelicht in een gesprek waar noch patiënt noch afdeling wat van zien. Doordat het niet duidelijk is wat arts gaat doen en welke risico's er zijn en de communicatie niet teamgebonden (bijvoorbeeld op papier) plaatsvind is het logisch dat het fout gaat. Als er een andere discipline langskomt en niet weet wat er precies is gebeurd en de risico's niet is medegedeeld zal ook die persoon geen oren en ogen voor de eindverantwoordelijke zijn. Ik verbaas me er over dat als verpleging fouten maakt of niet juist communiceert dat de schuld dan bij het zh ligt en de arts vrijuit gaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden