Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verzorgenden geven werkgever hoog cijfer

Verzorgenden geven hun werkgever gemiddeld een 7,6. Da's een hoger cijfer dan vorig jaar (7,3). Door hun cliënten worden zij beoordeeld met een 8.
Verzorgenden geven werkgever hoog cijfer
Foto: Wim van Ophem

Dit blijkt uit de Benchmark in de Zorg 2013 gemeten door PwC in opdracht van ActiZ. Cliënten zijn het meest tevreden over de relatie met de zorgprofessional. Directeur Aad Koster van ActiZ: 'Je merkt dat we meer openstaan voor de wensen van de cliënt en hiermee meer komen tot maatwerk. Dat begint zich nu duidelijk uit te betalen.'

Verbeterpunt verzorgenden

Verbeterpunten zijn er ook. 'Aandacht, aandacht, aandacht', aldus Koster. Volgens hem hoeft dit niet altijd extra tijd te kosten. Iets waar verzorgenden al weinig van hebben: 'Als je je werk op een andere manier organiseert, houd je meer tijd over voor de cliënt zelf. Bij een zorgorganisatie in Brabant waren bijvoorbeeld voorheen zo'n zestig zorgprofessionals verantwoordelijk voor een grote afdeling met veertig cliënten. Iedereen zorgde voor alle cliënten en er waren veel overdrachtsmomenten. Na overleg hebben ze een indeling gemaakt waarbij een groep cliënten verzorgd wordt door een vaste groep verzorgenden. Zo leerden de verzorgenden de cliënten veel beter kennen, zijn ze beter op de hoogte van het wel en wee van de cliënten, en voelden de cliënten zich prettiger.'

Werkgevers

Koster vermoedt dat verzorgenden hun werkgever een hoger cijfer (7,6) dan vorig jaar (7,3) geven, omdat ze zich meer gehoord voelen. 'Je ziet dat ze meer de ruimte krijgen om nieuwe dingen te bedenken om de zorg te verbeteren. Daardoor hebben verzorgenden minder het idee dat ze enkel uitvoerender zijn, maar ook mogen meedenken en –bepalen. Ze voelen zich serieus genomen.'

Verbeterpunt zorgorganisatie

Maar het kan altijd beter, ook bij de werkgevers. 'Sfeer en de inhoud van het werk worden hoog beoordeeld door verzorgenden, maar blijken ook bovenaan het lijstje van verbeterpunten staan. Gezien de transitie in de zorg en de onrust die dit met zich meebrengt, is dit wel begrijpelijk', aldus Koster. 'Wel mogen werkgevers soms beter communiceren met de verzorgenden. Bijna 30% geeft aan dat dit beter kan. Da's lastig, omdat werkgevers ook niet zo goed weten hoe het verder gaat. Ook dan zeggen wij: ga met de verzorgenden in teamoverleg rondom de tafel zitten, en maak de onduidelijkheid bespreekbaar. Als je zegt: "Ik weet ook niet wat er gaat gebeuren", zeg je tenminste íets.'

 

In totaal deden 56.500 zorgmedewerkers mee aan het de benchmark. Hieronder zijn 19.400 verzorgenden en 5.500 helpenden.

Redactie TvV

Eén reactie

  • just me

    Het verbaast me eigenlijk. Want je moet steeds meer werk doen met steeds minder mensen, en er komen steeds maar regeltjes bij. Aandacht voor de mensen zie ik juist niet Misschien wel aandacht voor hun lichamelijk welzijn maar voor het psychische lijden wat veel mensen hebben, vooral als mensen gaan dementeren, daar is, in mijn ogen, veel te weinig aandacht voor. Mijn ervaring is dat je steeds meer hoort dat mensen zorg krijgen zoals zij het wensen, maar dat de wensen van dementerende bewoners niet serieus genomen worden, omdat zij 'toch dement' zijn. Daar is nog veel in te veranderen. Verder zou ik mijn werkgever niet meer dan een 5 geven omdat geld voor extra handen aan het bed, besteed is aan assistenten voor de managers, dus niks extra handen aan het bed.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden