Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verhuishandreiking ondersteunt verzorgende bij verhuizing cliënt

Zorginstelling Pieter Foreest heeft de Anna Reynvaan Praktijkprijs gewonnen met hun project ‘Waardig verhuizen’. Tijdschrift voor Verzorgenden belde met verpleegkundige Julia Verkade, die werkzaam is bij Pieter Foreest en meedacht met de verhuishandreiking.
verhuizen.jpg
Een verhuizing van thuis naar verpleeghuis is meestal erg ingrijpend voor de cliënt. - Foto: Roos Koole (ANP)

Wat houdt jullie project in?

‘Dat de verhuizing van thuis naar verpleeghuis zo soepel mogelijk verloopt, voor zowel toekomstige bewoners, als hun mantelzorgers en verzorgenden. We hebben een verhuishandreiking gemaakt voor verzorgenden en andere betrokkenen, waarmee er meer aandacht en begeleiding is bij een verhuizing.’

Was hier behoefte aan?

‘Jazeker. Voorheen was er voor de verhuizing weinig contact met de nieuwe bewoner. Op de dag van de verhuizing kwam er dan veel informatie op hen af, en kregen ze veel vragen over wie ze zijn, en wat voor zorg ze nodig hebben. Terwijl de verhuizing naar het verpleeghuis op zich al heel ingrijpend is voor de bewoner en zijn naasten. Het is een hele stap om je vertrouwde omgeving achter te laten. We merkten dat bewoners op zo’n dag best van slag konden zijn. We kunnen de impact van een verhuizing niet wegnemen, maar de dag van de verhuizing wel minder ingrijpend maken.’

'Dementieverhuizer' Donny Zwennes verhuist mensen met dementie, en richt de nieuwe woning zoveel mogelijk in zoals het was. Lees meer >>

Hoe?

‘Door van tevoren contact te zoeken met de toekomstige bewoner en zijn mantelzorger. Als hij op de wachtlijst staat, dan stellen we hem al voor om een kijkje te nemen in het huis en een rondleiding te krijgen. Als de verhuizing nadert, bieden we aan om op huisbezoek te komen. De contactverzorgende maakt dan kennis met de nieuwe bewoner en zijn mantelzorgers. Zo valt er van tevoren al heel wat informatie te halen over wie de bewoner is, en wat voor zorg er nodig is. Maar er wordt ook contact gezocht met de thuiszorgorganisatie waar de cliënt in zorg is. Vaak krijgen we alleen een overdracht die gaat over de zorgvraag, maar niet over wat voor persoon de toekomstige bewoner is. We bellen hierover met de thuiszorgorganisatie, maar ook met de mantelzorger, wat de band tussen verzorgende en mantelzorger ten goede komt.’

Dat klinkt als extra werk voor de verzorgende…

‘Dat valt eigenlijk wel mee. Voorheen stelde  de contactverzorgende veel vragen op de dag van de verhuizing, nu doet ze dat van tevoren. Zo weten we ook precies wat er moet klaarstaan voor de nieuwe bewoner. We kunnen ook meer rekening met de wensen van de bewoner houden: houdt iemand van natuur? Dan wachten we, indien mogelijk, tot er een kamer vrijkomt met uitzicht op de tuin.’

Je kunt als verzorgende veel betekenen voor de cliënt, door een verhuizing soepel te laten verlopen. Hoe je dit doet? Julia geeft hier 8 handige tips >>

Wat doen jullie nog meer anders dan voorheen?

‘We betrekken de mantelzorgers meer bij de verhuizing. Zij kennen de bewoner goed en weten waar behoefte aan is. We laten ook zoveel mogelijk beslissen door de toekomstige bewoner en zijn mantelzorger. Zoals het tijdstip van de verhuizing: we laten nu de keus van de tijd bij mantelzorger. Een kleine aanpassing, die wel als heel prettig wordt ervaren.’

Merken jullie dat deze nieuwe aanpak effect heeft?

‘Jazeker, we merken dat naasten meer tevreden zijn, als we vragen hoe ze het verhuistraject vonden gaan. Ze vinden het fijn dat ze de gezichten van tevoren al kennen en weten wie ze voor de verhuizing vragen konden stellen. Ook aan bewoners merk ik een verschil: ik zie geen bewoners meer de hele verhuisdag op bed liggen, ze zijn duidelijk minder vermoeid. Door al het voorwerk, kunnen ze op de dag van de verhuizing zo aan tafel schuiven en acclimatiseren. ’

Wat vinden verzorgenden ervan?

‘Het was wel even wennen voor de contactverzorgenden. Op bezoek gaan bij een toekomstige bewoner was wel spannend. Gelukkig gaven ze snel aan dat het prettig is dat ze eerder informatie hebben over de nieuwe bewoner, dat ze weten wie er komt.  Voorheen merkte ik dat de dag van verhuizing voor de verzorgenden , omdat ze opeens zoveel informatie moesten verkrijgen. Nu verloopt het voor hen ook veel soepeler, weten ze precies wat ze moeten doen en wat voor bewoner er binnenkomt. Het is erg belangrijk dat je als verzorgende rust uitstraalt op de dag van de verhuizing. Als je een gestreste indruk maakt, scoor je hiermee slechte punten bij de cliënt en familie. Om dit recht te trekken moet je dubbel zo hard werken. Nu is het makkelijker om deze kalmte te bewaren en weten verzorgende dankzij de handreiking precies wat er van hen verwacht wordt.’

Tijdschrift voor Verzorgenden is hét vakblad voor verzorgenden in de ouderenzorg. Met het laatste nieuws, klinische lessen en tips en tricks voor verzorgenden. Naar abonneren >>

Rhijja Jansen

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.