Alleen zinvolle dingen registreren, scheelt enorm in onze tijd’

Ook in de ziekenhuizen wordt steeds meer gedaan tegen 'zinloos' registreren. Zo zijn verpleegkundigen op de afdeling neurologie en neurochirurgie van het UMC Utrecht momenteel bezig met een pilot rond zinvolle registratie. Senior verpleegkundige Maaike Jochem-Terpstra vertelt wat dit tot nu toe oplevert.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Maaike Jochem-Terpstra (Foto: UMCU)
Waarom is dit zo’n belangrijk project voor verpleegkundigen?

‘Eind 2017 bleek uit een inventarisatie bij twee verpleegkundige teams dat er veel dubbel geregistreerd werd en dat ‘verplicht registreren’ als een enorme last werd ervaren door verpleegkundigen. Ook gaven ze aan dat sommige registraties niets toevoegen, ze andermans werk moeten opvangen en dat de ict niet altijd goed meewerkt. Als verpleegkundigen alleen zouden registreren wat zinvol is, zouden ze er veertig procent minder tijd aan kwijt zijn. We zouden daarmee ziekenhuisbreed 200 fte op jaarbasis kunnen winnen!’

Kun je een voorbeeld noemen van hoe het project tijd oplevert?

‘Neem als voorbeeld het meten van de bloedsuikerwaarde. Dat doen we met een apparaat dat de gegevens meteen in ons EPD plaatst. Dat is handig. Maar vervolgens moeten wij die waarden alsnog in de status invullen, plus de actie die we daarop hebben ondernomen. Het is zinvoller om dat alleen te doen als dat toegevoegde waarde heeft, als die waarden dus afwijken van het normale. Nu vul je heel vaak in dat ze niet afwijken en dat er dus geen acties zijn ondernomen. Als je in de status alleen registreert wat afwijkt en wat je daaraan hebt gedaan, krijg je ook sneller een overzicht van wat er aan de hand is. Hetzelfde geldt voor de Early Warning Score (EWS) en de pijnscore. Die laatste is inmiddels teruggebracht naar één keer per dag. Alleen als het nodig is, bijvoorbeeld na een operatie, doe je het vaker.’

Heeft het project ook nog nadelen / uitdagingen?

‘Nadelen zijn er  niet, maar wel uitdagingen. Je hebt te maken met het veranderen van gedrag en dat gaat niet van de één op andere dag. Ook zijn er knelpunten waarbij we afhankelijk zijn van een andere partij, zoals de ICT, waardoor een snelle oplossing niet altijd mogelijk is.’

Hoe wordt er door collega’s op gereageerd, hoe wordt het door hen opgepakt?

‘Veel collega’s zijn gewend dat alles altijd controleerbaar moet zijn, en vinden het gek om het een beetje los te laten. Toch is dat wat we moeten doen: meer vertrouwen op onze eigen kennis en ervaring.’

Wat levert het op voor de patiënt?

‘Doordat we minder tijd kwijt zijn aan registreren, kunnen we vaker een gesprek aangaan met de patiënten. En kunnen we makkelijker inschatten hoe het écht met hen gaat. Bovendien is aandacht een belangrijk aspect van zorg. Patiënten hebben er veel meer aan als ze gehoord worden, als er naar hen wordt geluisterd. Dan voelen ze zich veiliger en dat komt de genezing ten goede.’

Hoe gaat het nu verder?

‘We zijn nu vier maanden bezig, de pilot op de afdeling neurologie en neurochirurgie loopt in ieder geval het hele jaar 2019 nog. In de komende periode gaan we alle ervaringen en resultaten, zowel van deze pilot als van andere afdelingen, delen met alle divisies en afdelingen in het UMC Utrecht.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.