Verpleegkundige opleidingen moeten meer aandacht aan rekenen besteden, vinden de vakbonden NU’91 en CNV Publieke Zaak.
Dit zeggen de bonden naar aanleiding van het onderzoek naar verpleegkundige rekenenvaardigheden in opdracht van Nursing. Daaruit bleek dat ruim 40 procent van de verpleegkundigen niet goed genoeg kan rekenen. Bijna dertig procent van de verpleegkundigen maakte wel eens een rekenfout bij het toedienen van medicijnen.
‘Leven en dood’
CNV Publieke Zaak wil bij het Ministerie van VWS aandacht vragen voor beter rekenonderwijs binnen verpleegkundige opleidingen. Jan Spijk, woordvoerder van CNV Publieke Zaak, denkt dat de controle van berekeningen door een collega al veel fouten helpt voorkomen. ‘De kans op een fout is kleiner als een berekening gecheckt wordt. Toch is het van belang dat verpleegkundigen beter rekenonderwijs krijgen. Het gaat wel om leven en dood.’
Werkdruk
Vakbond NU’91 noemt de uitkomst van het onderzoek ‘zorgelijk’. De vakbond heeft nog geen concrete stappen in petto, maar houdt de hbo-opleidingen zeker in de gaten. NU’91 is van mening dat gemaakte rekenfouten in het werk niet alleen te maken hebben met de slechte rekenvaardigheid van verpleegkundigen. ‘Ook de hoge werkdruk speelt hierbij een rol’, zegt Marcelle Assenberg, woordvoerder van NU’91.
Basisschool
Volgens Marian Adriaansen, voorzitter van de Landelijke Opleidingen Verpleegkundigen, heeft het rekenonderwijs op de basisschool een te slechte kwaliteit. Zij denkt dat het niveau bij binnenkomst van de beroepsopleidingen al te laag is. Het verbeteren van taal- en rekenprestaties in het primair onderwijs moet prioriteit hebben. Dat staat in de conceptnotitie ‘Scholen voor morgen’ van het ministerie van OCW. De vroeg- en voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang en de Brede School worden daar nadrukkelijk bij betrokken. OCW heeft de afgelopen tijd samen met de organisaties en deskundigen uit het primair onderwijs aan de notitie gewerkt.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account