Een aparte telefonische helpdesk voor verpleegkundigen om informatie en advies te krijgen over euthanasie en andere medische beslissingen is wel degelijk noodzakelijk. Dat stelt Erik van Wijlick, beleidsadviseur van de KNMG.
Van Wijlick reageert hiermee op de blog van Paul Vogelaar op Nursing.nl. waarin de expert palliatieve zorg schrijft dat de Scen-helpdesk geen bestaansrecht heeft. Vogelaar vindt dat verpleegkundigen en verzorgenden met vragen over alle aspecten van palliatieve zorg, inclusief euthanasie en andere beslissingen rond het levenseinde prima terecht kunnen bij de regionale consultatieteams palliatieve zorg. Van Wijlick is het hier niet mee eens. ‘Onderzoek toont aan dat deze teams veel te weinig worden geraadpleegd door verpleegkundigen en verzorgenden. De realiteit is dat lang niet al die consultatieteams palliatieve zorg ook openstaan voor vragen over euthanasie en hulp bij zelfdoding. Bovendien is niet altijd de benodigde deskundigheid over euthanasie aanwezig.’
Helpdesk voor verpleegkundige
Om die informatiebehoefte te dekken startten de KNMG en beroepsorganisatie V&VN de Scen-helpdesk. Bij deze helpdesk kunnen verpleegkundigen en verzorgden terecht die worstelen met vragen die betrekking hebben op de eigen positie, het eigen handelen en de samenwerking daarbij met de dokter in het kader van een euthanasieverzoek. ‘De SCEN-helpdesk richt zich niet expliciet op de patiënt, maar op de positie van de verpleegkundige (wat is je rol en waar liggen je grenzen). De helpdesk is er niet om antwoord op de vraag te krijgen of er sprake is van ondraaglijk lijden en of er nog palliatieve mogelijkheden zijn. Dat is het verschil met consultatieteams palliatieve zorg want daar stel je een vraag over de situatie van de patiënt’, aldus Van Wijlick.
Gesprek over levenseinde
Van Wijlick benadrukt dat een tijdig gesprek over de wensen en verwachtingen zijn cruciaal voor passende zorg in de laatste levensfase. Dit vergt een betrokkenheid van dokters, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals. ‘Het gesprek met de patiënt over het levenseinde wordt (te) lang uitgesteld. Wat vindt de patiënt werkelijk van belang in deze laatste levensfase? Zijn er misschien behandelingen die de patiënt niet meer wil ondergaan? Wat is de kwaliteit van leven als de patiënt niet meer wordt behandeld? Welke zorgen en angsten heeft de patiënt? Wat wil de patiënt nog bereiken? Wil de patiënt praten over een euthanasieverzoek? Door dat gesprek over het levenseinde tijdig te beginnen krijgen patiënten de kans de regie zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Daar moeten dokter en verpleegkundigen naar streven.’
Bekijk ook de handreiking ‘Tijdig praten over het overlijden’.
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen
Meer Nursing
NursingBanen
Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl
Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.
NursingExperts
Collega’s die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account