België wil met een nationale campagne het verbruik van antibiotica verder terugdringen. Dit schrijft de website farmaactueel.nl.
Belgen zijn grootverbruikers als het aankomt op het slikken van antibiotica
en dat baart de overheid zorgen. De grootschalige consumptie heeft te maken met
het feit dat Belgen de middelen ook bij verkoudheden, acute bronchitis en griep
nemen, terwijl antibiotica voor bacteriële infecties bedoeld zijn.
en dat baart de overheid zorgen. De grootschalige consumptie heeft te maken met
het feit dat Belgen de middelen ook bij verkoudheden, acute bronchitis en griep
nemen, terwijl antibiotica voor bacteriële infecties bedoeld zijn.
Veel effect
Eerdere campagnes hebben in België veel
effect gehad. De Universiteit Antwerpen heeft berekend dat er sinds 2000
jaarlijks gemiddeld 8 procent minder antibiotica werd geconsumeerd. Het land
stond in 1998 nog op de tweede plaats in een lijst van twintig Europese landen,
in 2002 op zesde plaats. Dat neemt niet weg dat er nog steeds te veel gebruikt
wordt, vooral onder kinderen en ouderen, aldus de Belgische overheid.
Eerdere campagnes hebben in België veel
effect gehad. De Universiteit Antwerpen heeft berekend dat er sinds 2000
jaarlijks gemiddeld 8 procent minder antibiotica werd geconsumeerd. Het land
stond in 1998 nog op de tweede plaats in een lijst van twintig Europese landen,
in 2002 op zesde plaats. Dat neemt niet weg dat er nog steeds te veel gebruikt
wordt, vooral onder kinderen en ouderen, aldus de Belgische overheid.
Gevolgen
Onjuist gebruik van deze middelen leidt tot
een toename van het aantal tegen antibiotica resistente
bacteriën. Nederland en de Scandinavische landen zijn zuiniger met hun
antibioticaconsumptie dan de Belgen. In Frankrijk en de Zuid-Europese landen
wordt echter evenveel gebruikt als in België.
Onjuist gebruik van deze middelen leidt tot
een toename van het aantal tegen antibiotica resistente
bacteriën. Nederland en de Scandinavische landen zijn zuiniger met hun
antibioticaconsumptie dan de Belgen. In Frankrijk en de Zuid-Europese landen
wordt echter evenveel gebruikt als in België.
De campagne
Deze zesde Belgische campagne bestaat
ditmaal uit twee televisiespots, een brochure, een folder en informatie
op www.antibiotics-info.be. De
boodschap is dat een antibioticum geen wondermiddel is en dat je altijd eerst
advies van een arts moet inwinnen.
Deze zesde Belgische campagne bestaat
ditmaal uit twee televisiespots, een brochure, een folder en informatie
op www.antibiotics-info.be. De
boodschap is dat een antibioticum geen wondermiddel is en dat je altijd eerst
advies van een arts moet inwinnen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account