Betere transmurale samenwerking: tips uit de praktijk

Patiënten hebben minder medicatieproblemen na ziekenhuisopname als zorgverleners beter samenwerken. Nursing verzamelde tips van collega’s voor betere transmurale samenwerking. 
transmurale overdracht
Stillfx

Wijkverpleegkundigen zijn vaak ontevreden over de overdracht die ze krijgen uit het ziekenhuis. Recent onderzoek bevestigde dat weer. Maar het goede nieuws was wel dat patiënten na thuiskomst minder problemen met hun medicatie ervoeren als de transmurale samenwerking beter was. Hoe pak je dat aan? Nursing verzamelde tips van collega’s:

Algemene tips

  • Zorg voor actuele informatie over medicatie: wat gebruikt de patiënt op dit moment, welke medicatie is onlangs gestopt, welke nieuw? Hoe vaak moet hij zijn medicatie hebben? Soms is wel medicatie meegegeven, maar zonder informatie over de dosis.
  • De overdracht is soms een voorgedrukte uitdraai die her en der is ingevuld met een kruisje of vinkje. Dit kost veel leeswerk, maar geeft niet veel informatie. Zorg dat de diagnose er duidelijk in staat, het ziektebeloop en eventuele complicaties.
  • Zorg dat de overdracht niet te medisch wordt.
  • Zet de verpleegkundige diagnoses er altijd in.
  • Geef duidelijk aan wie de contactpersoon in de instelling is, zodat bekend is naar wie gebeld of gemaild kan worden. Iemand suggereert ook een ‘overdrachtenmailadres’.
  • Geef eventuele afspraken met de patiënt over eventueel NR-beleid door, of een verklaring om in bepaalde gevallen niet te behandelen.

 Tips van verpleegkundigen uit de wijk aan afdelings-verpleegkundigen:

  • Geef een uitvoeringsverzoek voor risicovolle en voorbehouden handelingen mee – of verstuur deze digitaal. Zonder zo’n verzoek kan de thuiszorg niets beginnen.
  • Maak je een overdracht al eerder, werk ’m dan nog wel bij. Soms staat er bijvoorbeeld tweemaal daags ADL, terwijl bij thuiskomst blijkt dat de cliënt dit alweer zelf kan.
  • Geef 24-uursmedicatie mee na ontslag uit het ziekenhuis. ‘Sta je daar op vrijdagmiddag kwart voor vijf bij je cliënt thuis…’
  • Geef spullen mee (sondevoedingssystemen, tussenstukjes voor draintjes, dopjes, opvangzakken, spuiten, naalden, gaasjes, incontinentiemateriaal, wondmateriaal etc.) om de eerstvolgende avond/nacht of het weekend door te komen.
  • Breng de wijkverpleging op de hoogte als het ontslag is uitgesteld. ‘Soms staan we voor niets voor de deur.’
  • Breng de wijkverpleging überhaupt op de hoogte van het ontslag. ‘We krijgen regelmatig boze telefoontjes van cliënten die thuis zitten te wachten op zorg.’
  • Geef volledige informatie mee over de achteruitgang van de cliënt ten opzichte van voor zijn opname, of specifieke voorschriften op het gebied van revalidatie/nazorg.
  • Breng familieleden en/of andere mantelzorgers precies op de hoogte van de situatie en prognose van de patiënt. Dit blijkt eenmaal thuis niet altijd zo te zijn.
  • Zorg voor eenduidigheid in medicatienamen. ‘Op medicijnlijsten van het ziekenhuis worden vaak de merknamen gebruikt, terwijl de doosjes van de apotheek de naam van werkzame stof bevatten. Na sluitingstijd ben je lang bezig met uitzoeken wat wat precies is.’

Deze lijst is samengesteld op basis van tips op de Facebookpagina van Nursing, en van haar redactieadviesraad.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.