Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Bewoners ervaren geen verbetering’

Bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen hebben de afgelopen vijf jaar geen wezenlijke verbetering van de kwaliteit van zorg ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Cliënt & Kwaliteit.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De stichting heeft de afgelopen zes jaar bij vrijwel alle verzorgings- en
verpleeghuizen onderzocht hoe bewoners die kwaliteit beleven. Jaarlijks ging het
om driehonderd instellingen. Voor het onderzoek zijn ruim 50.000 bewoners
geïnterviewd.
 
Zorgen
Directeur Dee Burck van de stichting wil niet concluderen dat de kwaliteit
van de zorg de afgelopen jaren niet is verbeterd. Maar het baart haar zorgen dat
bewoners ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren geen betere kwaliteit
ervaren. Ook niet in instellingen die zelf om een herhaald onderzoek hadden
gevraagd.
 
Inspraak
Nog steeds doen verpleeghuizen het in dit opzicht slechter dan
verzorgingshuizen. Op het punt van inspraak via de cliëntenraden deden
verpleeghuizen het vroeger altijd beter. Nu blijken bewoners en cliënten daar
bij verpleeghuizen minder tevreden over te zijn.
 
Cliëntenraden
De Landelijke Organisatie
Cliëntenraden (LOC)
noemt de uitkomsten niet
verrassend, maar wel opvallend. De laatste jaren is juist veel aandacht en geld
gestoken in de kwaliteit van de zorg. Bewoners worden nog maar mondjesmaat
betrokken bij het opstellen en evalueren van een zorgplan. Uit het onderzoek
blijkt dat verzorgings- en verpleeghuizen die wel goed functionerende
cliëntenraden hebben, het beter doen in dit onderzoek. De LOC vindt daarom dat
politiek Den Haag sneller werk moet maken van de belofte dat de positie van
cliëntenraden zou worden verbeterd.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.