Bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen hebben de afgelopen vijf jaar geen wezenlijke verbetering van de kwaliteit van zorg ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Cliënt & Kwaliteit.
De stichting heeft de afgelopen zes jaar bij vrijwel alle verzorgings- en
verpleeghuizen onderzocht hoe bewoners die kwaliteit beleven. Jaarlijks ging het
om driehonderd instellingen. Voor het onderzoek zijn ruim 50.000 bewoners
geïnterviewd.
verpleeghuizen onderzocht hoe bewoners die kwaliteit beleven. Jaarlijks ging het
om driehonderd instellingen. Voor het onderzoek zijn ruim 50.000 bewoners
geïnterviewd.
Zorgen
Directeur Dee Burck van de stichting wil niet concluderen dat de kwaliteit
van de zorg de afgelopen jaren niet is verbeterd. Maar het baart haar zorgen dat
bewoners ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren geen betere kwaliteit
ervaren. Ook niet in instellingen die zelf om een herhaald onderzoek hadden
gevraagd.
van de zorg de afgelopen jaren niet is verbeterd. Maar het baart haar zorgen dat
bewoners ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren geen betere kwaliteit
ervaren. Ook niet in instellingen die zelf om een herhaald onderzoek hadden
gevraagd.
Inspraak
Nog steeds doen verpleeghuizen het in dit opzicht slechter dan
verzorgingshuizen. Op het punt van inspraak via de cliëntenraden deden
verpleeghuizen het vroeger altijd beter. Nu blijken bewoners en cliënten daar
bij verpleeghuizen minder tevreden over te zijn.
verzorgingshuizen. Op het punt van inspraak via de cliëntenraden deden
verpleeghuizen het vroeger altijd beter. Nu blijken bewoners en cliënten daar
bij verpleeghuizen minder tevreden over te zijn.
Cliëntenraden
De Landelijke Organisatie
Cliëntenraden (LOC) noemt de uitkomsten niet
verrassend, maar wel opvallend. De laatste jaren is juist veel aandacht en geld
gestoken in de kwaliteit van de zorg. Bewoners worden nog maar mondjesmaat
betrokken bij het opstellen en evalueren van een zorgplan. Uit het onderzoek
blijkt dat verzorgings- en verpleeghuizen die wel goed functionerende
cliëntenraden hebben, het beter doen in dit onderzoek. De LOC vindt daarom dat
politiek Den Haag sneller werk moet maken van de belofte dat de positie van
cliëntenraden zou worden verbeterd.
Cliëntenraden (LOC) noemt de uitkomsten niet
verrassend, maar wel opvallend. De laatste jaren is juist veel aandacht en geld
gestoken in de kwaliteit van de zorg. Bewoners worden nog maar mondjesmaat
betrokken bij het opstellen en evalueren van een zorgplan. Uit het onderzoek
blijkt dat verzorgings- en verpleeghuizen die wel goed functionerende
cliëntenraden hebben, het beter doen in dit onderzoek. De LOC vindt daarom dat
politiek Den Haag sneller werk moet maken van de belofte dat de positie van
cliëntenraden zou worden verbeterd.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account