Blog Cagla: Misverstanden in de zorg

Communicatie is binnen ons vak essentieel. Toch gaat het regelmatig mis. Blogger Cagla verwondert zich daarover. Is betere feedback een oplossing?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
communicatie

Binnen de zorg is goede communicatie essentieel. We communiceren met onze collega-verpleegkundigen, met andere disciplines als de fysiotherapeut en met misschien wel de allerbelangrijkste: de patiënt zelf en zijn naasten. Communicatie tussen de patiënt en hulpverlener is belangrijk om goede zorg te verlenen, maar ook voor het opbouwen van een vertrouwensband. Dit weten we inmiddels allemaal.

Toch gaat het regelmatig mis. Ik merk vaak dat patiënten de uitleg van  de arts niet begrijpen. Als verpleegkundige springen wij dan in om de medische taal van de artsen te vertalen. Toch komt het weleens voor dat patiënten zelfs dan de verkeerde informatie opnemen. Vaak spelen hier de eigen gevoelens van de patiënt en diens naasten een rol. Die hoort soms wat hij zelf wil horen. Een voorbeeld: een patiënt die verteld wordt dat als zijn herstel zo goed blijft verlopen, hij spoedig met ontslag naar huis mag. Vijf minuten later loop je de kamer binnen en de patiënt vraagt je: ‘Hoe laat mag ik morgen opgehaald worden om naar huis te gaan’? Dit voorbeeld is voor velen herkenbaar vermoed ik.

Daarnaast gaat het ook regelmatig mis met de communicatie tussen collega’s. In de hiërarchie arts-verpleegkundige-stagiair durven verpleegkundigen zich soms te weinig uit te spreken naar de arts over problemen rond de patiënt. Datzelfde geldt voor stagiaires. Dit creëert een onveilige situatie voor de patiënt. Vervolgens merkt de patiënt dat het niet helemaal lekker loopt met de communicatie. Omdat de dingen die gezegd worden met elkaar in tegenspraak zijn. Of omdat ze niet goed begrepen hebben wat er nou gezegd is en daardoor in de war raken. De vertrouwensband neemt geleidelijk af en patiënten wenden zich tot iemand van wie ze vinden dat die wél te vertrouwen is. Zo ontstaat wantrouwen naar de rest van het team.

Naast de miscommunicatie binnen de Nederlandse taal, is er een categorie patiënten die de Nederlandse taal niet beheerst. Een beetje Engels spreken we inmiddels allemaal. Maar communiceren met behulp van de overige talen blijft vrijwel onmogelijk. Vaak proberen we iets te gebaren en praten we automatisch luider terwijl degene tegenover ons geen gehoorprobleem heeft. Herkenbaar?  Alle talen leren om makkelijker te communiceren met patiënten is vrijwel onmogelijk. Maar gebruik maken van google translate is vaak een goede optie.

Verder zijn er veel onderzoeken waaruit blijkt dat het evalueren met collega’s en het geven en nemen van feedback leidt tot een betere communicatie. Dit is vaak zo, omdat collega’s zich dan gehoord voelen en er een veiligere werksfeer ontstaat. Let er wel op dat je niet alleen maar negatieve feedback geeft, maar ook positieve.

Communicatie blijft dus een essentieel onderwerp in de zorg, maar ook een essentieel probleem. Zullen we ooit goed kunnen communiceren met alles en iedereen?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.