Blog Evelyn: ‘Hoezo houden wij niet van eHealth?’

Vanaf de bank een nieuw paar schoenen bestellen, kost vijf minuten. Maar wanneer de huisarts om vijf uur een recept uitschrijft voor een darmspoeling, moet Evelyn de hele wereld bewegen om de benodigde materialen thuis te krijgen. Het hardnekkige beeld dat cliënten en zorgverleners niet op eHealth zitten te wachten, ervaart Evelyn totaal anders.
digitalisering
foto: Arno Massee

Het elektronisch cliëntendossier is inmiddels vast onderdeel geworden van ons werk. Ik zie de eigen regie bij cliënten en hun mantelzorgers groeien. Cliënten hebben inzicht hoe laat en welke zorgverlener over de vloer komt. Zij stellen bijna zelfstandig hun zorgplan op. En mantelzorgers zijn nauwer betrokken, want zij rapporteren namelijk zelf de uitslag van het ziekenhuisbezoek. Ik denk dat zorgverleners over vijf tot tien jaar enkel nog een adviserende rol hebben.

Maar er kan nog zoveel meer. Wij kunnen op de bank een nieuw paar schoenen en onze boodschappen bestellen. Maar wanneer de huisarts om vijf uur een recept uitschrijft voor een darmspoeling, moet ik de hele wereld bewegen om de benodigde materialen thuis te krijgen. Buren rijden van apotheek naar apotheek, omdat materialen niet op voorraad zijn. Ik vraag me dan af, hoe lang duurt het nog voordat een drone deze materialen direct thuis bezorgt? Het zou mij en mantelzorgers een hoop tijd schelen.

Laatst was ik op een bijeenkomst met cliënten, wijkverpleegkundigen, bestuurders en zorgverzekeraars. Zorgverleners waren vooral bang dat het menselijke contact verdwijnt. Maar als ik kijk naar de medicijndispenser, zie ik cliënten opbloeien van dat apparaat. Waar ik voorheen cliënten moest motiveren om uit bed te komen, zitten ze nu vol trots al aan tafel wanneer ik binnenkom. Cliënten voelen een grote verantwoordelijkheid nu zij zelf weer de medicatie beheren. Het geeft weer vertrouwen dat zij nog wel iets kunnen. En dan houd ik misschien wat meer tijd over om nét dat beetje meer aandacht te bieden.

Bestuurders blijken veelal terughoudend te zijn gezien de kosten. Een denkbeeld van hen is trouwens ook dat cliënten en zorgverleners niet op eHealth zitten te wachten. Maar als ik dan bovenstaande situaties schets, klopt dat beeld helemaal niet.

Zorgverzekeraars begrijpen niet waarom er nog zo weinig gebruik van wordt gemaakt, zij zien de inzet hiervan liever vandaag dan morgen. Maar op de bijeenkomst blijkt dat zij vooral met de verkeerde mensen aan tafel hebben gezeten. Niet met zorgverleners die elke dag bij de cliënten over de vloer komen. Zij die zien dat de cliënten op hun tablet uitzoeken wanneer ze een afspraak kunnen maken bij de huisarts en medicatie bijbestellen. En alles wat wij op ons dromenlijstje hebben staan, blijkt al te bestaan.

Als we kijken naar andere sectoren blijkt de zorg nog behoorlijk achter te lopen met digitalisering. Het zijn vooral de zorgverleners die de kansen met beide handen moeten aangrijpen. Dus begin met die cliënt en die collega’s die er enthousiast voor zijn. Begin klein en breid het uit. Dat eHealth er komt, is één ding dat zeker is; het is aan ons hoe snel.

Verpleegkundigen zijn steeds positiever over eHealth, blijkt uit de eHealthmonitor van Nivel en Nictiz. Lees verder>>. [

1 REACTIE

  1. Een probleem wat betreft eHealth kan zijn dat vooral de oudere medemens hiermee te maken krijgt. Helaas is deze groep nog steeds niet erg bekend met internet / computers en aanverwante zaken. Ze kunnen / willen dit ook niet meer leren.
    We moeten nog wat geduld hebben totdat we de generatie treffen die al veel meer ervaring heeft met computers e.d. Ik denk dat er dan veel meer kans is dat het eHealth gebeuren een kans gaat krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.