Blog Hugo: ‘Zo bind je jonge verpleegkundigen wel aan je afdeling’

Hugo weet hoe het voelt om je in je werk niet veilig en gewaardeerd te voelen. Verpleegkundigen kunnen volgens hem zelf veel doen om jonge collega's binnenboord te houden. 'Een beetje interesse doet wonderen.'

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Laat een jonge collega een paar weken optrekken met een deskundige en rustige collega, adviseert Hugo. 'Regelmatig evalueren is een must.' Foto Arno Massee

Na mijn diplomering werd ik aangenomen op de afdeling neurochirurgie van een klein perifeer ziekenhuis. Mijn eerste echte baan als verpleegkundige. Ik mocht mee naar de OK om van dichtbij te zien wat een hernia is en hoe een craniotomie in zijn werk gaat.

Ik leerde liquor herkennen in een wonddrain. Werkbesprekingen bij de chirurg thuis. Met collega’s naar de kroeg. Ik voelde me thuis en ik groeide in mijn kunnen. Daar begeleidde ik voor het eerst een trombolyse. Daar leerde ik echt goed een EMV afnemen.

Wat zou er van mijn verpleegkundige carrière geworden zijn als ik mij niet thuis had gevoeld en geen ruimte had gekregen om me te ontwikkelen? Wat als niemand naar me omkeek, en ik alleen maar hoorde dat het sneller en efficiënter moest?

Ik zou ermee kappen. Sterker nog, bij een latere werkgever, waar ik mij niet veilig en gewaardeerd voelde, heb ik dat gewoon gedaan. Ik ben niet het type om te blijven hangen in een klotebaan. Wat dat betreft ben ik net een hedendaagse jongere: 40% van de pas afgestudeerde verpleegkundigen verlaat immers het vak binnen 2 jaar.

We kennen allemaal de oorzaken: hoge werkdruk, geen ontwikkelmogelijkheden, geen psychosociale begeleiding bij heftige gebeurtenissen, geen binding met het team en boven alles: teleurstelling. Grote verwachtingen die niet zijn waargemaakt.

Meestal krijgen managers en bestuurders de schuld. Zij weten als zogenaamde werkgever nieuw personeel niet te binden aan de organisatie. Ik ben de laatste om hen vrij te pleiten, maar vandaag wil ik iets anders aan de orde stellen: wat kunnen wij, ervaren verpleegkundigen, meer doen om onze jonge collega’s binnenboord te houden? Ik heb een paar suggesties.

Vraag je jonge collega bijvoorbeeld eens waar ze vandaan komt, wat haar hobby’s zijn en waar ze allemaal stage heeft gelopen. Een beetje interesse doet wonderen. Wat dat betreft verschillen jonge verpleegkundigen niet zoveel van patiënten. Ze zal zich welkom en gewaardeerd voelen.

Koppel je nieuwe collega vervolgens aan een deskundige en geduldige collega en laat ze een paar weken met elkaar optrekken. Regelmatig evalueren is een must. Wat gaat al geweldig, waar moet ze nog in groeien? En, na verloop van tijd, welke individuele kwaliteiten zou ze in willen zetten voor de afdeling?

Wie weet ziet ze mogelijkheden om de artsenvisite beter te stroomlijnen. Of misschien wil ze iets met de inrichting van de afdeling. Fantastisch dat ze zulke plannen heeft! Stimuleer dat vooral en faciliteer haar waar mogelijk in die gewenste rol. Op zo’n manier gaat je jonge collega zich thuis en gewaardeerd voelen.

Er zijn vast verpleegkundigen die moeten lachen om de regelmatige evaluaties en het stimuleren van individuele kwaliteiten. Zij komen niet eens toe aan een fatsoenlijke lunch, laat staan aan persoonlijke ontwikkeling. En zij zien ook geen mogelijkheden daar verandering in te brengen. Juist deze collega’s kunnen nog een hoop leren van jonge verpleegkundigen. Bijvoorbeeld dat het leven te kort is om in een klotebaan te blijven hangen.

2 REACTIES

  1. Wat je ook kunt doen is een gastles geven in een eindejaars 3ig klas.,hbo V klas
    Gezondheid en technologie opleiding.
    En vraag aan hun wat ze willen Zodat ze de moeite nemen om bij ons te willen werken.

    De denkwijze 24 uur inzetbaar en je moet flexibel zijn,trekt deze mensen niet aan.
    Ze zijn opgevoed met de vraag ,Wat wil je…wil je hagelslag of jam,Wil je naar slagheren of euro Disney.

    Dus vraag bij een sollicitatie aan hun …Wat wil je..,hoe wil je werken..welke tijden welke diensten.
    En kijk waar dat haalbaar is.
    Welke afdeling,of bij welk team.

    Want wij moeten flexibel zijn met wat we eisen,willen,moeten.vanuit organisatie.
    Ik ben benieuwd hoeveel werkende verzorgenden hierin een andere denkwijze kunnen/willen maken.en binnen de organisatie het MT team.

    Dus collega’s vraag wat iemand wil,hoe ze willen werken en wees creatief.,met roosteren.
    Alle mensendie nu denken ja ma….mogen denken in mogelijkheden niet in ja maar.

    Zo werf je na mijn idee nieuwe verzorgenden.verpleegkundigen enz.
    Haal ze met liefde binnen.
    En koester ze…

    Warme groet Anja.

    Ps en nivo 2 TERUG!!!

  2. Lees alle reacties
  3. Je hebt helemaal gelijk Hugo! Er wordt teveel opgehangen aan wat de beleidsmakers, HRM en de leidinggevenden eraan doen, en er wordt heel veel over geschreven in Engelse termen die niemand binnen het team begrijpt (onboarding-inboarding-employer branding), maar eigenlijk wordt de grootste slag van boeien en binden binnen het team gemaakt! Dus kom op collega’s! Hou die waardevolle nieuwe aanwinsten binnen de beroepsgroep door enthousiasme en belangstelling!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.