‘Meer hbo-vers aan het bed leidt tot minder sterfte’, kopte nursing.nl onlangs. Merkt student hbo-v Renée iets van de verschillende niveaus op de stagewerkvloer?
‘Hee Renée, wat vind je eigenlijk van het niveau op het hbo? Is dat niet heel anders dan de uni?’ werd laatst aan mij gevraagd. En ik moet eerlijk zeggen, natuurlijk is het anders. Met mijn vwo-diploma op zak, en na even geproefd te hebben van een studie aan de Universiteit van Amsterdam, zou je kunnen zeggen dat het hbo-niveau voor mij goed te doen is. Deels is dat ook wel zo, maar ook hier leer ik iedere dag weer interessante dingen en moet ik mijn best doen om goede resultaten te behalen. Ben zelf eigenlijk nooit zo bezig geweest met al die niveauverschillen. Maar om de een of andere reden ontkom ik er niet aan er soms even bij stil te staan.
Docenten motiveren ons om bepaalde competenties eigen te maken. ‘Dat maakt dat jij de hbo-v’er bent’, zeggen ze dan. En ze hebben gelijk. Daartoe word ik ten slotte opgeleid! Tijdens mijn stage in het verpleeghuis ontmoet ik de eerste dag een andere stagiaire. Zij zit op het mbo en schrijft op de plek waar ik een 5 noteer, een 4 op. Schijnbaar is voor iedereen dan duidelijk voor welk niveau je aan het leren bent. Ik kan het goed met haar vinden en we trekken veel met elkaar op. Op de werkvloer merk je op het eerste gezicht weinig verschil tussen ons. Dat geldt eigenlijk ook voor de niveau 3’ers die op de afdeling werken. De ADL is op ieder niveau hetzelfde en we werken allemaal hard. Maar als ik kijk naar de stage-opdrachten die ik moet inleveren, en naar de opdrachten die zij op hun to-do lijstjes hebben staan, is er daadwerkelijk verschil. Logisch ook.
Onderzoek naar invloed opleidingsniveau
In ziekenhuizen waar het aantal verpleegkundigen hoog is en meer verpleegkundigen een hbo-v diploma hebben, sterven minder patiënten dan in ziekenhuizen met minder personeel dat minder hoog is opgeleid. Lees het bericht hierover, met een link naar het artikel dat verscheen in The Lancet.
Ik moet per rol (zorgverlener, regisseur, ontwerper, coach en beroepsbeoefenaar) minstens één opdracht in de praktijk uitvoeren en minimaal één opdracht uitwerken wat voornamelijk theoretisch is. Ik moet bijvoorbeeld voor de rol van zorgverlener niet alleen een anamnesegesprek met een patiënt afnemen, maar ook een verpleegplan uitwerken met meerdere relevante diagnoses, resultaten en interventies. Vervolgens wordt er van mij verwacht dat ik deze interventies in de praktijk toepas en dit evalueer na verloop van tijd. Mijn mbo collega-stagiaire kijkt me vol ongeloof aan als ik vertel waar ik mee bezig ben, als we beiden achter de computer zitten. Blijkbaar hoeft zij dit niet te doen.
Nursing Connect
Wil je meepraten over het onderzoek uit de Lancet, ga dan naar Nursing Connect.
Als ik de competenties voor het mbo doorlees, valt me op dat dit in grote lijnen overeenkomt met mijn competenties. Maar hier en daar staan mijn leerdoelen iets uitgebreider beschreven en worden er meer opdrachten aan gekoppeld. Vooral op het gebied van coördinatie, beleidsonderwerpen en kritisch redeneren zie ik verschillen. Dat bedoelen mijn hbo-v docenten dus.
Waar deze verschillen in de praktijk het meest tot uiting komen, vind ik lastig te zeggen. Tijdens mijn eerste stage vond ik het verschil vrij klein. Tijdens mijn tweede stage heb ik enkel gewerkt met hbo-v stagiaires, dus ook daar kan ik nog niets over zeggen. Later in mijn opleiding zal ik vast meer met mbo-v studenten gaan samenwerken. Ik ben benieuwd waarin de verschillen dan tot uiting komen. Of niet.
Wil je reageren? Registreren kan heel eenvoudig én gratis.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account