Draag bij aan digitale zorg met deze 3 tips

E-health is niet bij alle collega's populair. Maar als verpleegkundige kun jij wel bijdragen aan betere e-health technieken, stelt Daan Dohmen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Verpleegkundige en cliënt in de thuiszorg gebruiken e-health
Foto: Arno Massee

Onze smartphone of iPad is niet meer weg te denken uit ons leven. Maar als je naar je werk in de zorg kijkt, maken we nog maar heel weinig gebruik van moderne communicatiemiddelen. Waarom is dat? En wat kan jij daar als verpleegkundige aan doen? Als verpleegkundige kun je veel betekenen bij de ontwikkeling van e-health en slimme apps die de dagelijkse zorgverlening makkelijker kunnen maken.

Frustrerende e-health

De meeste e-health is gemaakt door mensen die nog nooit een patiënt of cliënt hebben gezien. Hierdoor ontstaat vaak e-health-techniek die verpleegkundigen niet helpt, maar frustreert. Toen ik tijdens mijn opleiding als assistent in het verzorgingshuis werkte, had ik ook zo’n frustratie: Onze piepers werden vervangen door PDA’s en de groen-rood-witte alarmlampjes boven de kamerdeuren van bewoners werden weggehaald. Want die zouden ‘stigmatiserend’ zijn. Het gevolg: als je een bewoner aan het verzorgen was, kreeg je de hele tijd alarmen op je PDA waarop je moest reageren. Weg rust. Weg intimiteit. En omdat de technische dienst de alarmlampjes op de gang had weggehaald, verdween voor ons als zorgverleners het overzicht welke collega, waar op welk moment was. Waarom hadden ze ons niet gevraagd mee te denken?

Gelukkig kan het ook anders. Door oprecht te luisteren naar zorgverleners en patiënten bij de ontwikkeling van onze apps, lukt het ons om samen tot succesvolle inzet van digitale ondersteuning in de zorg te komen. Ik ben ervan overtuigd dat juist verpleegkundigen het verschil kunnen maken. Hierbij 3 tips hoe:

TIP 1: houd het simpel

Als je als verpleegkundige gevraagd wordt naar jouw mening over de ontwikkeling van een app voor patiënten, let er dan op dat het gebruik van de app uiteindelijk simpel moet zijn.  En je er dus geen speciale cursus voor hoeft te doen om het te kunnen gebruiken. Want als jij als zorgverlener er al niet mee overweg kan, hoe moet jouw patiënt of cliënt dat dan wel?

TIP 2: focus op de zorg

Als verpleegkundige moet je zelf ook met de nieuwe technologie kunnen werken. Als patiënten bijvoorbeeld thuismetingen moeten doen, wie sluit de bloeddrukmeter dan thuis aan? En waar kan jij terecht met vragen? Alleen een app is maar een deel van het verhaal en je wilt niet dat al die technische dingen op jouw bordje komen te liggen.

TIP 3: begin klein

Begin met een beperkt aantal patiënten en ervaar eerst zelf hoe het is om met de betreffende app te werken. Werk samen met het bedrijf dat de e-health maakt, en geef regelmatig feedback. En let erop dat ze er ook wat mee doen. Jij weet het beste hoe je jouw werk zo inricht dat de betreffende e-health daar goed in past. Wees dus niet bang om je uit te spreken. Eis desnoods via de OR of verpleegkundige adviesraad (VAR) in jouw organisatie, dat bij het selecteren van een nieuwe techniek in de dagelijkse zorg, verpleegkundigen vanaf het begin mee mogen denken.

Daan Dohmen is oprichter van FocusCura en Luscii, en spreekt in december op de Nursing Experience.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.