Een half jaar geleden heb ik van de casemanager van de thuiszorg een hulpmiddelengids gekregen voor mijn moeder.
Een half jaar geleden heb ik van de casemanager van de thuiszorg een hulpmiddelengids gekregen voor mijn moeder. Die gids is uitgegeven door de Dienst Zorg en Samenleven. De titel is ‘Handig bij zelfstandig’. Er staan, het woord zegt het al, een heleboel hulpmiddelen in die moeder kunnen helpen zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Zo hebben wij in mei een grote kalenderklok gekocht die behalve de tijd ook de dag en de datum aangeeft, zo groot dat moeder het kan lezen. Het houdt haar zogezegd ‘bij de tijd en bij de dag’.
Moeder kookt al maanden niet meer, gebruikt het gas alleen nog om de melk warm te maken die zij in haar koffie gebruikt. Het is haar de laatste weken een paar keer gebeurd dat de melk was overgekookt en zelf heb ik gemerkt dat zij af en toe vergeet het gas uit te draaien als de melk gekookt heeft. Tijd dus voor een elektrisch kookplaatje (wil moeder dat wel: zij kookt toch nog elke dag zelf, zoals zij zegt, wie beslist dat voor haar? Als ik toch besluit om het wel te kopen vanwege haar veiligheid en die van de buren, gaat dat dan niet ten koste van haar gevoel van zelfstandigheid?).
Samen met mijn man kijk ik in de hulpmiddelengids en zoek een kookplaatje uit dat na een bepaalde tijd vanzelf uitgaat. Op internet zoeken we op waar dat plaatje te koop is en mijn man haalt het op met de auto (€ 3,50 parkeergeld). Dat was het plan, maar het plaatje moest besteld worden en zou bij ons thuis afgeleverd worden (€ 6,50 bezorgkosten).
Twee dagen later is het er, we maken het open en het blijkt beschadigd. Mijn man neemt het mee en brengt het de volgende dag terug naar de winkel (€ 3,50 parkeergeld). Daar aangekomen krijgt hij te horen dat het niet de bedoeling is dat het teruggebracht wordt, maar dat het per post teruggestuurd moet worden naar de afzender (€ 7,00 aangetekend versturen). Mijn man probeert de persoon die hij in de winkel aan de telefoon krijgt (de winkelbediende die aanwezig is wil het wel aannemen, maar mag dat niet), ervan te overtuigen dat het belangrijk is dat moeder het kookplaatje zo snel mogelijk in huis heeft.
Na veel argumenten over en weer blijft het kookplaatje uiteindelijk achter in de winkel en wordt afgesproken dat er een nieuw, onbeschadigd exemplaar bij ons afgeleverd zal worden, tegen € 0,00 bezorgkosten uiteraard.
Ik ben benieuwd!
Hanneke Ikking
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account