‘Bureaucratie in de zorg flink verminderd’

Volgens het ministerie van VWS zijn de administratieve lasten voor zorgondernemers de afgelopen negen maanden flink gedaald.

Dit meldt V&VN op haar website, naar aanleiding van een persbericht van het ministerie. Ook zouden patiënten en cliënten zijn minder tijd en kosten kwijt aan papierwerk. Zorgondernemers zouden 32 procent minder administratieve lasten hebben. Patiënten en cliënten scheelt het 26 procent in tijd en 80 procent in kosten.

Meer ICT
Het ministerie zegt verder zich te blijven inzetten om de administratieve druk te verminderen. Bijvoorbeeld door ICT in te zetten om administratieve belasting van zorgpersoneel te verminderen. Zo blijven er meer handen aan het bed en hoeven cliënten niet meerdere keren dezelfde informatie te verstrekken.

Indicatiestelling
Ook de indicatiestelling voor AWBZ-zorg zou eenvoudiger worden gemaakt, met als gevolg dat het de cliënten de komende jaren veel tijd gaat schelen. 

V&VN / Ministerie van VWS
Door: redactie Nursing

9 REACTIES

  1. Nee, ik merk niet dat er minder regels zijn door veranderingen vanuit het ministerie, nog steeds moeten wij ieder geleverd uur cliëntenzorg een CIZ indicatie hebben en onze uren verantwoorden, gelukkig werk ik nu bij een organisatie waar het door een geweldige ICT ondersteuning een stuk gemakkelijker is geworden en hebben wij vrijwel geen papierwerk, maar dit is dus te danken aan de organisatie Buurtzorg en niet aan minister Klink.
    Ook doordat wij werken met hoogopgeleide professionals weten onze wijkverpleegkundigen eigenlijk zelf heel goed wat zij aan indicaties, ofwel uren per week nodig hebben voor cliënten, en is de toewijzing door het CIZ een overbodige stap, hier gaat juist nog heel veel tijd inzitten, mensen achter het bureau ervan overtuigen waarom de uren nodig zijn, dit geeft onnodige bureaucratie en maakt de zorg nog steeds extra duur

  2. Lees alle reacties
  3. In de verpleeghuiszorg is de bureaucratie alleen maar toegenomen, denk aan het electronisch zorgdossier, de ZZP score, medicatie dubbel check etc. etc..
    Wij zijn zeer veel tijd kwijt aan, dat alle handelingen die je doet ook na te checken dienen te zijn.
    Ik zeg niet dat ik hier tegen ben maar het is wel een gegeven

  4. Vooral wat betreft het CIZ merk ik niks van vermidering van bureaucratie. We zijn veel tijd kwaijt met formulieren, al of niet elektronisch.
    Ik vind dat de V&VN zich sterk moet maken het hele circus af te schaffen: professionele verpleegkundigen kunnen toch zelf wel inschatten of zorg nodig is, daar hoeven niet tig formulieren en handtekeningen voor te komen. Doe het alleen in die gevallen dat de client het wel wil maar de professionele hulpverlener (arts, verpl.k.) er niet achter staat.

  5. Dit bewijst nogmaals hoe slecht het ministerie op de hoogte is van hoe het in de praktijk er aan toe gaat.
    Hier kan ik zelf boos om worden.
    Waar halen ze het lef vandaan om deze verkeerde informatie naar buiten te brengen.
    De bureaucratie is alleen maar toegenomen, ze zijn er totaal niet in geslaagd om hier ook maar wat verbetring in aan te brengen.

  6. Hoe komen ze erbij dat er minder papierwerk is. Wij als wijkverpleegkundige weten heel goed hoe wij moeten indiceren. Het CIZ als tussenschakel is zeker overbodig. Zelfs na een aanvraag bij het CIZ en een duidelijke motivatie worden wij en de client nog met vragen lastig gevallen. Jammer van de tijd, de handen zijn aan bed nodig.

  7. waar is dit bericht op gebaseerd?het is mij in elk geval duidelijk waarom de gezondheidszorg zo duur is.
    alle administratieve romslomp heeft als enig resultaat dat hele kantoren elkaar aan het werk houden.Al die uren moeten betaald worden,het ene systeem moet het andere weer controleren, massa’s mensen, die anders zorg zouden kunnen leveren, hebben hier dagtaken aan. uiteindelijk zijn we hier allemaal de dupe van. Als patient, zorgverlener, of gewoon als belastingbetaler!

  8. Hoezo verminderd???Is dat uit een mooie droom?Daar is helemaal niks van te merken in de dagelijkse praktijk. Dus waar deze veronderstelling vandaan komt is mij een raadsel. Al het schrijfwerk is alleen maar toegenomen en ik -die het dan ook van de patientenkant kan bekijken- heb ook handelvol werk aan alles wat verklaard en verantwoord moet worden.Het is een chaos van papier en dubbele zaken.Maarja, het houdt wel mensen aan het werk zo 🙂 Elk nadeel heeft een voordeel 🙂

  9. minder bureaucratie?????
    Laat me niet lachen, we mogen op de computer formulieren in het epd invullen, maar we moeten ze vervolgens uitprinten en in laten scannen, omdat we anders stiekem wel eens een verandering in het formulier zouden kunnen aanbrengen.
    Sinds we hkz proof zijn, vullen we onze dagen vóóral met administratie en niet bij de patient.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.