Cliënten thuiszorg krijgen betere voorlichting

DEN HAAG - Patiënten die geen thuiszorg krijgen, terwijl ze er volgens de regels wel recht op hebben, krijgen betere voorlichting over hun rechten.
Cliënten thuiszorg krijgen betere voorlichting

Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid heeft
donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer toegezegd die rechten kort en
simpel op een rijtje te zetten.

 
Formulier
De informatie komt te staan op het formulier waarin officieel wordt
meegedeeld dat de patiënt gebruik mag gaan maken van de thuiszorg. Er komt een
telefoonnummer bij te staan dat de patiënt kan bellen, als een instelling voor
thuiszorg weigert de zorg te verlenen.

 
Geen plaats
Het Kamerlid Anouchka van Miltenburg (VVD) bracht de staatssecretaris op
het idee. Veel ouderen krijgen op het moment geen thuiszorg, omdat de
instellingen niet goed doorverwijzen. Als de ene organisatie geen plaats heeft,
is er vaak bij een andere instelling in de buurt nog wel ruimte voor nieuwe
klanten. Het zogenoemde zorgkantoor van de zorgverzekeraars moet die
doorverwijzing op zich nemen.
 
Stops onwenselijk
De afgelopen zomer stelden veel instellingen voor
thuiszorg een patiëntenstop in. Volgens staatssecretaris Ross deden ze dat omdat
ze bang waren dit najaar te weinig geld in kas te hebben om de zorg
daadwerkelijk te leveren. Volgens Ross zijn de patiëntenstops onwenselijk. Ze
heeft in augustus 95
miljoen euro beschikbaar gesteld om tekorten in de thuiszorg voor de rest van
dit jaar op te lossen

. Volgens haar moet dat genoeg zijn. Voor volgend jaar verwacht ze
geen verdere capaciteitsproblemen in de thuiszorg.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.