Mijn website is in de lucht! www.onbezorgdthuis.nl. Bijna twee jaar na de start als zzp-er kan ik mijn familie, vrienden, collega’s en kennissen een gelukkig nieuwjaar wensen met, naar mijn idee, professionele reclame. Via het contactformulier kan men reacties achterlaten en op die manier haal ik er de laatste kinderziektes uit. En nu maar hopen dat er aanvragen binnenkomen.
Het zal zo’n vaart niet lopen, de concurrentie op het world-wide-web is groot en het is lastig om mezelf goed vindbaar te maken. Maar ik heb nu de mogelijkheid om potentiële klanten naar de site te verwijzen voor meer informatie over mijn werkzaamheden, mijn tarieven en wie ik ben. Én het is een prima manier om te laten zien dat ik serieus bezig ben met het ondernemerschap. Dat ziet de Belastingdienst graag. Het is een van de voorwaarden om een VAR-WUO te verkrijgen en wordt getoetst via vraag 4b bij de aanvraag: ‘Maakt u reclame voor de VAR-werkzaamheden?’
Er zijn diverse andere manieren om mezelf in de markt te zetten: vermeldingen in de Gouden Gids, gemeentegids (heb ik zojuist opgehaald) of een betaalde advertentie in een lokaal blaadje of de regiokrant.
Ik kan het ook breder maken door een advertentie te plaatsen in een vakblad zoals Arts en Auto. Dat moet wel via iemand die abonnee is, in mijn geval een bevriende psychiater. Andere opties zijn een bedrijfsnaambordje aan de muur van mijn woning of mijn naam, e-mailadres en telefoonnummer groot op mijn auto. Dat laatste zie ik mezelf nog niet doen daar mijn man en ik de auto delen.
Waarschijnlijk effectiever is actief reclame maken, de interactie opzoeken, netwerken dus. Ik heb een visitekaartje laten drukken bij Vistaprint en zorg dat ik er altijd een aantal bij me heb om uit te delen, steeds per twee: een voor de persoon die tegenover mij zit en een om door te geven. Ik maak gebruik van de sociale media en heb een account bij Linkedin. En binnenkort bezoek ik een plek waar ik zeker collega zzp-ers tegenkom. En wel op de Dag van de Zorgprofessional. Een aanrader!
Overigens heb ik mijn eerste “echte” (zonder bemiddeling) cliënt gevonden via ZoekPGBzorg, een betrouwbare site voor zorgvragers en zorgverleners. Door goede kwaliteit van zorg te leveren hoop ik dat de tevreden cliënt het doorvertelt aan anderen. Geen betere reclame dan mond-tot-mond!
Heb jj nog andere creatieve ideeën?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account