Hoe bied je nog betere zorg binnen het kleinschalig wonen? Hoe houd je het niveau hoog, je werk leuk en de kleinschaligheid intact? Tijdens dit congres geven we antwoorden en praktische handvatten om jouw kleinschalige instelling gezamenlijk zo succesvol mogelijk te maken. Je keert huiswaarts met inspiratie en ideeën die je direct kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Kom naar het congres Kleinschalig Wonen & Zorgen en werk mee aan een thuis!
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>
Onderwerpen die o.a. aan bod komen:
- De laatste ontwikkelingen rond kleinschalig wonen & zorgen
- Het geluk van de bewoner niet uit het oog te verliezen
- Hoe ga je om met bewoners met dementie?
- Kleinschalig zorgen in de wereld van psychiatrie
- Omgang met complexe zorgvragers
- Problemen in de prikkelverwerking, wat kun jij doen?
Met aparte workshops voor managers en verpleegkundigen/verzorgenden!
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>
09.30 uur | Ontvangst | |
10.00 uur | Opening door dagvoorzitter Rogier Elshout | |
10.10 uur | Trends binnen het kleinschalig wonen Wat zijn de trends in wonen, zorg en welzijn, welke variatie aan woonvormen zijn er nu? Hugo van Waarde, pionier op het gebied van kleinschalig wonen, adviseur voor verschillende particuliere kleinschalige woonvoorzieningen, adjunct-hoofdredacteur Denkbeeld |
|
10.30 uur | Ouderenzorg De ouderenzorg is flink in beweging en staat volop in de belangstelling. Welke veranderingen vinden er plaats en hoe kunnen deze juist in kleinschalig wonen goed tot uiting komen? In deze presentatie worden ontwikkelingen besproken die relevant zijn voor de ouderenzorg als geheel en voor de toekomst van kleinschalig wonen. Ook komen enkele uitdagingen en mogelijke dilemma’s kort aan bod. Margje Mahler, ouderenpsycholoog, eigenaar Kennis door Verbinding, Nijmegen |
|
11.15 uur | Koffie/theepauze | |
11.45 uur | Voorkomen en laten uitdoven van probleemgedrag Hoe ga je om met problematisch gedrag in de kleinschalige zorg? Hoe kun je het herkennen én zo voor zijn? Probleemgedrag is een probleem voor de bewoner die het vertoont, maar ook voor de medebewoners, familieleden én voor medewerkers. Gerben Bergsma neemt je mee in het leren begrijpen van oorzaken en het vinden van antwoorden op probleemgedrag. Gerben Bergsma, Training Advies en Zorginnovatietraining, van oorsprong verpleegkundige |
|
12.30 uur | Lunchpauze | |
13.30 uur | Workshopronde 1 & start managementtraject | |
14.40 uur | Koffie/theepauze | |
15.10 uur | Workshopronde 2 & vervolg managementtraject | |
16.20 uur | Einde |
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>
Workshops over:
1. Problemen in de prikkelverwerking, wat kun jij doen? | Ronde 1 en 2
Het op een adequate manier verwerken van sensorische informatie is voor menig bewoner niet vanzelfsprekend. De ene bewoner zal snel last ondervinden van de prikkels van andere bewoners, waar de andere bewoner mogelijk juist veel prikkels opzoekt in zijn handelen. Mensen zijn verschillend, en de behoeftes aan prikkels ook. Voor jou van belang om gedrag met een sensorische oorzaak te herkennen, en hier een passend sensorisch antwoord op te geven. Dat kan door het inrichten van de omgeving, maar ook door het aanbieden van passende activiteiten en door je eigen prikkelaanbod onder de loep te leggen. Benieuwd hoe dit vorm te geven? Kom dan naar deze prikkelende workshop!
Robert de Hoog, specialist sensorische informatieverwerking, Prikkelcoach, docent en CCE-consulent
2. Voorkomen en laten uitdoven van probleemgedrag | Ronde 1
In deze workshop die verdieping geeft op de plenaire presentatie, staan we stil bij de oorzaken van probleem gedrag in de kleinschalige zorg: het onophoudelijk roepen of tikken, het aanklampen, de voortdurende ontreddering of de agressie. Hoe ga je daarmee om? Daarnaast gaan we in op de mogelijkheden om het gedrag te voorkomen of uit te laten doven. Deze workshop verlaat je met concrete handvatten om morgen al mee aan de slag te gaan.
Gerben Bergsma, Training Advies en Zorginnovatietraining, van oorsprong verpleegkundige
3. Dementie, delier en depressie | Ronde 1 en 2
Somber, vergeetachtig en in de war? Bij ouderen zijn dementie, delier en depressie vaak lastig te onderscheiden. Je merkt wel dat er iets niet pluis is, maar wat? En wat kun je hiermee doen? In deze workshop gaan we op interactieve wijze de oorzaken, gedragingen en ook de verschillende aanpakken bespreken. We focussen op overeenkomsten, maar ook op verschillen, zodat je handvatten voor herkenning en begeleiding hebt na afloop van de workshop.
Margje Mahler, ouderenpsycholoog, eigenaar Kennis door Verbinding, Nijmegen
4. Proactieve zorgplanning voor passende palliatieve zorg | Ronde 1 en 2
Het is belangrijk om vroeg in het ziekteproces te spreken over keuzes in de laatste levensfase van een bewoner. Met proactieve zorgplanning spreken we tijdig met de zieke en diens naasten. We denken vooruit, plannen en organiseren tijdig de zorg in de laatste periode van het leven. Gezamenlijke besluitvorming hierover draagt bij aan het versterken van de autonomie van de bewoner. In het kwaliteitskader palliatieve zorg staat proactieve zorgplanning beschreven als standaard zorg. Hoe doe je dat? Hoe ga je een gesprek aan met een patiënt? Wil men zo’n gesprek wel voeren? Wat is het goede moment en hoe werk je hierin samen met de behandelend arts en andere collega’s? Kan jij hier zelf initiatief toe nemen? Of moet je wachten op de dokter? In deze workshop bekijken we met elkaar wat goede proactieve zorgplanning is en wisselen we uit wat hierin goed gaat of juist moeilijk is. Wat is belangrijk is om te doen én te laten!
Gon Uyttewaal, Verpleegkundig Specialist i.o. Academisch Hospice Demeter en consulent palliatieteam Midden-Nederland
5. Samen koken in de woning | Ronde 1 en 2
Ervaar je het als een opgave om elke dag een maaltijd op tafel te moeten zetten die niet alleen smakelijk is en verantwoord, maar die ook nog eens aansluit bij de beleving van de bewoners? Tijdens deze workshop krijg je kennis en zelfvertrouwen mee om hier een activiteit met de bewoners van te maken. Ook krijg je vele tips en gaan we met elkaar in gesprek over hoe je het klaarmaken van een maaltijd als een activiteit uitvoert en de bewoners mee laat helpen om de maaltijd klaar te maken. Wat versta je precies onder meehelpen om de maaltijd klaar te maken en op te dienen?
Jacqueline Reus, woonzorgbegeleider, Warm Thuis, Danielle Geijs, woonzorgbegeleider, De Reigershoeve, en Alexandra Castricum, woonzorgbegeleider, Reigershoeve
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>
Programma voor managers:
Er worden steeds hogere eisen gesteld aan kwaliteit van zorg en veiligheid. Dit vereist kennis van zaken maar ook zelfsturend personeel met de juiste competenties. Hoe ziet een ideale kleinschalige woonvorm eruit? Wat kunnen we leren van bestaande initiatieven? Hoe kun je gedragsverandering realiseren in je team? En hoe krijg en houd je kleinschaligheid in de genen van de medewerkers? Op deze zaken gaan we in tijdens het interactieve managementtraject waarin je leert van best practices, werkt aan je coachingsvaardigheden en van gedachten wisselt met je vakgenoten.
13.30 uur | Opening door dagvoorzitter Rogier Elshout | |
13.40 uur | Best Practice over het doorvoeren van verbeteringen in het kleinschalig zorgen – Leren van bestaand initiatief – De Herbergier bestaat 10 jaar, met inmiddels 41 vestigingen waar mensen met geheugenproblemen een liefdevol thuis vinden. Twee Herbergier-zorgondernemers (die steevast ook in de Herbergier wonen) lichten het reilen en zeilen binnen de Herbergier toe. Wat is het succes achter deze woonvorm? Hoe borg je de kleinschaligheid en hoe kun je normen en waarden continu laten gelden? Martien Groenevelt, zorgondernemer van Herbergier Zoetermeer, en Oeds Visser, zorgondernemer van Herbergier Bartlehiem |
|
14.00 uur | Na deze presentatie is er gelegenheid om vragen te stellen. | |
14.15 uur | Capaciteitsplanning Capaciteitsplanning in kleinschalige zorg en in een academisch ziekenhuis heeft overeenkomsten ondanks verschillen in schaalgrootte en budget. Leo Berrevoets zal de volgende onderwerpen behandelen:
Leo Berrevoets, senior adviseur adviesgroep ProcesVerbetering en Innovatie (PV) Radboudumc |
|
15.00 uur | Na deze presentatie is er gelegenheid om vragen te stellen. | |
15.15 uur | Omgang met problematisch gedrag binnen jouw team Problematisch gedrag vraagt het uiterste van multidisciplinaire teams in de kleinschalige zorg. Niet zelden zien we dan ook dat samenwerking onder druk komt te staan. Hoe zorg je als manager of specialist voor verbinding? Hoe ga je om met hopeloosheid en de roep om medicatie, uitplaatsing en meer personeel? Hoe ga je om met familie die stevige eisen stelt? In deze sessie gaat Gerben dieper in op de systematiek en de voorwaarden die aanwezig moeten zijn om probleemgedrag voor te zijn en uit te laten doven. Teamdynamiek, prioriteren van de interventies en effectieve teamondersteuning zijn onderwerpen die de revue zullen passeren. Je krijgt praktische en concrete handvatten aangereikt om direct mee aan de slag te gaan. Gerben Bergsma, Training Advies en Zorginnovatietraining, van oorsprong verpleegkundige |
|
16.00 uur | Na deze presentatie is er gelegenheid om vragen te stellen. | |
16.15 uur | Netwerkborrel |
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>

Rogier Elshout

Gerben Bergsma

Leo Berrevoets

Alexandra Castricum van Marrelo

Danielle Geijs

Martien Groenevelt

Robert de Hoog

Margje Mahler

Gon Uyttewaal

Oeds Visser

Hugo van Waarde
Dinsdag 16 april 2019 vindt een nieuwe editie van dit congres plaats. Ga naar de webpagina voor meer informatie >>
Doelgroep
Voor verzorgenden, verpleegkundigen én managers!
Tarieven
€ 179,- per persoon (excl.btw) | Verzorgenden en verpleegkundigen
€ 279,- per persoon (excl.btw) | Managers en/of leidinggevende zorgprofessionals
€ 560,- per groep (excl.btw) | Speciaal groepstarief: 1 manager + 2 verzorgenden of verpleegkundigen*
*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en acties van (onderdelen van) Bohn Stafleu van Loghum.
Accreditatie
Accreditatie voor 4 punten is toegekend in de categorie Scholing Algemeen door het Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register zorgprofessionals.
Vul je relatienummer in op het inschrijfformulier om hiervoor in aanmerking te komen.
Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 6 38 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl
Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 36 38
E: aanmelder@bsl.nl
Congresontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Christa van den Hurk
T: 030 – 638 38 51
M: 06 12 56 78 75
E: christa.vandenhurk@bsl.nl
Congrescoördinator (logistieke vragen)
Eefje Korten
T: 030 – 638 36 53
E: eefje.korten@bsl.nl
Sales (sponsormogelijkheden)
Dyron Bijl
T: +31 (0)10 – 7421941
E: dyron@crossmedianederland.com
Annuleren
Annulering dien je schriftelijk aan ons te melden. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de datum van het congres of evenement wordt € 50 (incl. btw) in rekening gebracht. De administratiekosten bedragen € 35 (incl. btw) indien de kosten van het betreffende congres of evenement minder dan € 100 (excl. btw) bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich bij verhindering wel kosteloos laten vervangen door een ander.