De Jonge: ‘Dit zijn de oplossingen voor de zorgval’

Minister Hugo de Jonge van VWS gaat diverse oplossingen voor de zorgval in werking zetten. Zo wordt er extra zorg thuis mogelijk door meer geld beschikbaar te stellen.
zorgval
Vanaf 1 juli zal er extra thuiszorg beschikbaar zijn. Foto: Arno Massee

Dit meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer. In januari kondigde De Jonge al aan naar oplossingen voor de zorgval te zoeken. Deze worden volgens de Jonge vanaf 1 juli in werking gesteld. Cliënten die dat nodig hebben, krijgen vanaf 1 juli 2018 extra zorg thuis aangeboden.

De oplossingen die hij aandraagt:

  1. Verruiming overbruggingszorg: cliënten die op een wachtlijst van een zorginstelling worden gezet, kunnen in de tussentijd thuis extra overbruggingszorg te krijgen. Dit kan in eerste instantie voor een overbrugging van maximaal 13 weken. Het blijkt dat de bestaande mogelijkheden van extra overbruggingszorg niet bij iedereen bekend zijn. En dat het beperkter wordt toegepast dan de regeling toelaat. Op dit moment wordt extra overbruggingszorg alleen gegeven voor een periode van maximaal 6 weken aan cliënten die urgent moeten worden opgenomen en geen voorkeur voor een zorginstelling hebben. Omdat ook cliënten met een voorkeur voor een instelling, extra overbruggingszorg nodig kunnen hebben, komen ook zij vanaf 1 juli 2018 hiervoor in aanmerking. Dit voor een (zo nodig te verlengen) periode van maximaal 13 weken. De zorgkantoren voeren die regeling uit. Hierbij wordt er zoveel mogelijk voor gezorgd dat de cliënt met extra overbruggingszorg dezelfde zorgverleners behoudt.
  2. Verruiming regeling Extra kosten thuis: Cliënten die niet op de wachtlijst van een zorginstelling staan, komen niet in aanmerking voor overbruggingszorg. Om hun eventuele tekort aan uren zorg op te kunnen vangen, wordt per 1 juli 2018 de regeling Extra kosten thuis uitgebreid. Hierdoor kunnen alle cliënten met een modulair pakket thuis en een pgb, voor wie de zorg thuis aantoonbaar ontoereikend is, tot 25% extra zorg ontvangen. Zo kunnen mensen langer thuis blijven wonen met meer zorg.
  3. Betere informatievoorziening: cliënten blijken niet altijd goed geïnformeerd te zijn over de veranderingen waarmee zij te maken kunnen krijgen. Het gevolg hiervan is dat de indicatie die nodig is voor bijvoorbeeld opname in een verpleeghuis, niet of te laat wordt aangevraagd. ‘Het is van belang dat zorgprofessionals eerder het gesprek aangaan met de cliënt over de vraag welke zorg het best passend is’, meldt De Jonge in zijn brief. Als hulpmiddel hierbij wordt de informatie over de langdurige zorg verbeterd. Daarin wordt gewezen op de extra (overbruggings)zorg die thuis geboden kan worden.

De maatregelen vormen op korte termijn een praktische oplossing voor het tekort aan uren zorg thuis. Maar De Jonge erkent dat hiermee de problemen hiermee op langere termijn nog niet zijn opgelost. Eerder noemde hij als mogelijke oplossing dat de overheveling van de WMO naar de Wlz pas plaatsvindt als iemand daadwerkelijk naar de zorginstelling verhuisd is. De Jonge geeft aan dat deze oplossing complex is en wetswijzigingen vereisen. Hij gaat de mogelijkheden hiertoe onderzoeken.

Zorgval

Wanneer de zorgzwaarte te groot is bij mensen met dementie die thuis wonen, worden ze op de wachtlijst gezet van een verpleeghuis. Hiermee belanden ze in een ander financieringssysteem voor de zorg, namelijk van de Zorgverzekeringswet/WMO naar de Wlz. Hiermee leveren ze gemiddeld vijf uur minder zorg per week in, melden casemanagers dementie in een enquête die De Monitor en Trouw hielden. Dit wordt de zogenaamde ‘zorgval’ genoemd.

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Volgens mij is de oorzaak van “De zorgval” gelegen in het feit dat er per behoefte aan zorg een andere instantie verantwoordelijk is voor de uitvoering/betaling. Dan lijkt mij dat daar ook de oplossing in schuilt: Stop deze versnippering! Eén instantie/loket waar patiënten/naasten terecht kunnen om de gewenste zorg te regelen en te laten betalen. En de betaling? Laat dat over aan deze instantie, val daar de patiënten/naasten niet mee lastig.

    Een overheid verzint regelgeving welke iets vreselijks als een “zorgval” doet ontstaan… Om je kapot te schamen!

  3. Laat ze dan ook wat doen aan de problemen met een bestaand PGB zodra iemand een WLZ indicatie krijgt en op de wachtlijst komt te staan. Er moet opnieuw een PGB aangevraagd worden, dat duurt behoorlijk lang. Soms zijn mensen al heel lang budgethouder, maar dan moet toch de hele procedure opnieuw doorlopen van het invullen van heel veel papierwerk tot opnieuw een bewuste keuze gesprek. Hier gaat soms maanden overheen! Deze groep kan natuurlijk niet zonder zorg, met als gevolg dat de zorgverleners soms maanden niet uitbetaald krijgen. En dan is er ook nog, als het gaat om gedeeltelijk PGB/gedeeltelijk ZIN (modulair pakket thuis) de Rekenmodule om te bepalen hoeveel geld er naar elke zorginstantie gaat. Die bestaat uit een Excelbestand vol cijfers, waar de gemiddelde budgethouder/vertegenwoordiger echt niet wijs uit kan worden. PGB op de wachtlijst wordt behoorlijk tegengewerkt, terwijl het juist zo belangrijk is voor mensen die soms al jarenlang dezelfde hulpverleners via PGB over de vloer krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.