Dit merken verpleegkundigen van het personeelstekort

Hoe merk jij dat er een gebrek aan personeel is bij jou op de werkvloer? Die vraag legde Nursing voor aan bezoekers van haar Facebookpagina. Er werd massaal gereageerd. Een top 10 van meest genoemde gevolgen van het personeelstekort in het ziekenhuis en de wijk.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kletsen met de cliënt
Een goed gesprek met de cliënt schiet er door het tekort aan personeel helaas regelmatig bij in. (Foto: Arno Massee)

Meest genoemde gevolgen van het personeelstekort voor verpleegkundigen in de ziekenhuizen

10 Patiënten sterven in ziekenhuis omdat er te weinig personeel in de wijk is om iemand naar huis te laten gaan;
9 Opnames duren langer omdat er te weinig personeel in de wijk is;
8 Spanning onder collega’s onderling: niemand is meer snel geneigd om wat van elkaar over te nemen, korter lontje;
7 Neerwaartse spiraal in teamspirit, humeur, humor, sfeer in het team;
6 Moeilijk om diensten op te vullen (en je dus tijdens je werk meer bezig bent met collega’s bellen om de volgende dienst te kunnen draaien dan met de zorg);
5 Weinig tijd om stagiaires te begeleiden / als stagiaire te weinig begeleiding en tijd voor opdrachten krijgen;
4 Als stagiaire volledig worden ingezet en (te)veel verantwoordelijkheid krijgen doordat er te weinig vast personeel is;
3 Vermoeidheid en burn-out klachten door veel overwerken / extra uren werken;
2 Vaak overwerken en extra diensten werken;
1 Geen tijd meer hebben om eens een goed gesprek met een patiënt te voeren.

Meest genoemde gevolgen van het personeelstekort voor verpleegkundigen in de wijk

7 Overuren niet opnemen omdat er nooit vervanging is;
6 De open routes worden niet meer opgevuld. Daardoor werkt het vaste personeel meer uren;
5 Steeds meer collega’s vertrekken en starten als zzp’er;
4 Als je vrij bent bereikbaar blijven voor je team of die ene terminale cliënt;
3 Nooit een voldaan gevoel na een werkdag;
2 Geregeld nee moeten verkopen wanneer een cliënt, mantelzorger, huisarts of transferverpleegkundige belt met de vraag of we zorg kunnen verlenen;
1 Geen tijd meer hebben om eens een goed gesprek met een patiënt te voeren.

Morgen verschijnt een groot artikel over het personeelstekort op Nursing.nl. Houd dit goed in de gaten!

1 REACTIE

  1. Pertsoneelstekort houdt aan….nog even doorbijten. Ik moet bijna lachen om deze opmerking als het niet zo bedroevend was. Het gaat wel even langer duren met het doorbijten.En toch krijgen wij in het UMC er geen goede CAO voor. Dat maakt het beroep er niet aantrekkelijker op.
    En waar gaat men dat blik verpleegkundigenopen trekken? De werkgevers spelen al jaren met de verpleging. Zijn er teveel dan mogen ze wieberen, zijn er te weinig dan schreeuwen de werkgevers moord en brand, maar zelf een behoorlijk beleid mbt opleiden uitwerken zit er klaarblijkelijk niet in.
    Werkgevers blijven maar persen: meer doen met minder personeel. Dat moest dus wel fout gaan.Veel verpleegkundigen houden het voor gezien. Ze stoppen en gaan iets anders doen of worden zzp’er, zodat ze zelf de werkdruk en het salaris kunnen bepalen. En dan gaan de wergevers nu klagen dat het geldtekort in de ziekenhuizen door de zzp’ers komen. Met een goed beleid waren velen geen zzp’er geworden. de werkgevers roepen dit echt over zichzelf af.
    Het werk is niet meer aantrekkelijk door te grote werkdruk en te weinig zorgcontact met veel ziekteverzuim tot gevolg en dat allemaa;l voo een karig salaris zonder beleid voor de oude dag van de werknemer.Hoe (on)aantrekkelijk wil je het maken.
    Nog even doorbijten zal toch heel lang op een houtje bijten worden, vrees ik.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.