Fouten reduceren door melding en overleg

Een belangrijke rol die verpleegkundigen spelen bij het omgaan van fouten in hun werk, is de samenwerking met andere professionals en het melden van fouten en problemen. Dit bleek uit een debat dat onlangs plaats vond.


Het debat ‘Horen, zien en
zwijgen: hoe moeten medische professionals met fouten omgaan?’ werd
georganiseerd door UMC St Radboud. Aanleiding was het onderzoek ‘Onbedoelde Schade in Nederlandse Ziekenhuizen’

, door het EMGO Instituut en Nivel, in
opdracht van de Orde van Medisch Specialisten.

 
Goede voorbeelden
‘Tijdens het debat zijn er goede voorbeelden gebruikt
die toegepast kunnen worden in de praktijk’, zegt Monique Verkerk
persvoorlichter van V&VN
.
‘Bijna gemaakte fouten moeten bespreekbaar worden gemaakt in een
afdelingsoverleg, zodat er iets ondernomen kan worden om problemen te
voorkomen’, zegt Verkerk, ‘Hierbij is het van belang dat er ook overlegd wordt
met artsen en de Raad van Bestuur.’ Een voorbeeld van een net niet gemaakte
fout, is bijna het verkeerde medicijn pakken omdat twee naast elkaar liggende
doosjes veel op elkaar lijken.
Belangrijk is ook dat verpleegkundigen hun gemaakte fouten kunnen melden,
zonder dat ze daarop afgerekend worden. Dit is de insteek van ‘Veilig Melden’,
een punt uit het VeiligheidsheidsManagementSysteem (VMS).
 
VMS
Het VeiligheidsheidsManagementSysteem is een onderdeel van het algehele
managementsysteem van een ziekenhuis om het beleid op het gebied van veiligheid
te verwezenlijken. Het UMC St Radboud is een van de ziekenhuizen, die werkt met
het VMS en met multidisciplinaire teams om fouten te reduceren.
Ziekenhuizen zijn vanaf 1 januari 2008 verplicht een VMS in te voeren,
zodat systematisch en gestructureerd aan veiligheid kan worden gewerkt.
 
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.