Foutenmelder heeft bescherming nodig

UTRECHT - Om incidentmelding door zorgverleners te bevorderen, zijn een cultuuromslag en een goede bescherming van de melder belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek dat artsenorganisatie KNMG heeft uitgevoerd in opdracht van VWS en ZonMw.
Foutenmelder heeft bescherming nodig

 

De KNMG bedoelt met de ‘bescherming van de melder’ een cultuur waarin melders niet bang
hoeven te voor individuele sancties
.
De KNMG-onderzoekers stellen verder dat een
organisatiecultuur waarin het normaal is van fouten te leren, en het maken van
afspraken over bescherming van de melder enkele belangrijke voorwaarden
zijn.
 
Scheiding
Bescherming van de melder is mogelijk door
een duidelijk onderscheid te maken tussen op kwaliteitsverbetering gerichte
meldingssystemen aan de ene kant en systemen voor het beoordelen of bestraffen
van individuen voor het maken van fouten (zoals arbeidsrecht, tuchtrecht en
strafrecht) aan de andere kant. Een dergelijke scheiding is belangrijk voor de
meldingsbereidheid van hulpverleners.
 
Meldingssystemen
Ook adviseert de KNMG dat
ziekenhuizen, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Openbaar
Ministerie bij procedures tegen individuele melders of andere betrokkenen géén
informatie uit meldingssystemen gebruiken. Zij kunnen uit andere bronnen
informatie putten. Op andere maatschappelijke terreinen zoals de
luchtvaartsector, wordt al langer gesproken over de bescherming van de melder
van incidenten.
 
Invoeren
De resultaten van het KNMG-onderzoek zullen de
komende tijd worden gebruikt om het invoeren van veilig incident melden in
ziekenhuizen en andere sectoren van de gezondheidszorg te stimuleren.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.