Het concept ‘Ik Durf!’ van Manon van der Sar heeft de Battle of Concepts van het Zorginovatieplatform (ZIP) gewonnen. Met haar concept wil ze jongens enthousiast maken voor de zorg door het gebruik van sociale netwerken.
Winnares Van der Sar stelt in haar concept dat jongens heel gevoelig zijn voor het huidige imago van de zorg. Zij laten hun beroepskeuze onder andere afhangen van het imago van het beroep, de baankansen en de beroepskeuze van vrienden. ‘De druk van familie en vrienden is zwaar. Veel jongens die voor de zorg kiezen doen dit met nog enkele bekenden’, schrijft Van der Sar in haar conceptplan. Daarom vindt zij dat jongens moeten durven kiezen voor de zorg.
Sociale netwerken
Om dit te bevorderen ontwikkelde zij het concept ‘Ik durf!’ waarin ze aangeeft dat stoer en zorgzaam prima samengaan. Door middel van sociale netwerken als hyves, facebook en flickr kunnen accounts worden aangemaakt, waarvan jongens lid kunnen worden. ‘Het volgen of toevoegen van deze accounts vraagt om lef. Met een klik op de knop heb je wel toegang tot een zorgnetwerk’, schrijft Van der Sar. ‘Door de sociale verbondenheid wordt het mogelijk om op een laagdrempelige manier de zorg te betreden.’
Concepten verspreid onder zorginstellingen
Met de wedstrijd werden jongeren uitgedaagd na te denken over de toekomst van de zorg. Zij moesten een plan bedenken om mannen te interesseren voor een carrière in de zorg, zodat dat het arbeidsaanbod van mannen in deze sector wordt vergroot. In totaal werden er 41 ideeën ingezonden. Deze concepten, waaronder het plan van Van der Sar, worden nu verspreid onder bestuurders van zorginstellingen. Zij kunnen besluiten het concept te gebruiken om meer mannen voor hun instelling te werven.
Battleofconcepts.nl
Door: redactie Nursing
Abonneren
Op de hoogte blijven? Abonneer je nu op de Nursing-nieuwsbrief
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account