Uit Vlaams onderzoek blijkt dat een verpleegkundige vaak als ‘goed’ bestempeld wordt wanneer zij een vleugje humor aan haar werk toevoegt.
Wanneer wordt een verpleegkundige als ‘goed’ beoordeeld door een patiënt? Een team van de KULeuven vergeleek een aantal internationale onderzoeksresultaten.
Conclusies? Vooreerst dat er een opdeling moet worden gemaakt tussen de houding van de verpleegkundige enerzijds, en haar of zijn kennis en vaardigheden anderzijds.
Beleefd
Pluspunten uit de eerste categorie zijn persoonlijke aandacht voor de patiënt, interesse voor zijn welzijn en uitstralen van vertrouwen. Andere positieve eigenschappen zijn als de verpleegkundige vriendelijk, beleefd, sympathiek, empathisch, fijngevoelig, hoopvol en benaderbaar is. Wie ook nog een vleugje humor toont, ligt helemaal in de bovenste lade. In de buurt van zo’n verpleegkundige voelen de patiënten zich meer veilig, relaxed en comfortabel.
Adequaat reageren
Op vlak van kennis en vaardigheden moet de verpleegkundige naast technische interventies, eveneens de toestand van de patiënt kunnen inschatten en hier adequaat op reageren. Goede informatie-overdracht in combinatie met een parate kennis van de voornaamste regels en protocollen, schept bij de patiënt het vertrouwen om een gevoel van veiligheid en hoop aan over te houden.
Humor als verpleegkundige interventie
Dat lachen pijnstillend is, ontspannend en helpt mensen om te gaan met hun angsten, schreef verpleegkundige Marcellino Bogers in 2007 ook in zijn boek ‘Humor als verpleegkundige interventie’.
NVKVV
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account