Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hands-on infectiepreventie: tips voor een schone werkomgeving

In het coronatijdperk zijn we massaal bezig geweest met het voorkomen van de verspreiding van infecties. Daardoor staat het thema hygiëne en infectiepreventie voor veel zorgverleners hoog op de agenda. Maar we weten ook allemaal dat hygiënisch werken er snel bij inschiet als het werk het even niet toelaat.

Uit onderzoek van Abena blijkt dat infectiepreventie aandachtsvelders en kwaliteitsverpleegkundigen struggelen om collega’s te laten werken conform de hygiënerichtlijnen. Een schone leef- en werkomgeving begint immers op de werkvloer. Wij hebben een aantal herkenbare situaties in beeld gebracht. In hoeverre herken jij deze situaties en kun jij door collega’s bewust te maken een bijdrage leveren aan infectiepreventie in jouw organisatie?

Situatie A: cliënt verschonen

Je bent bezig met het verschonen van een cliënt. Net op het moment dat je aan het verdrogen bent, zie je dat er geen waskar of afvalbak in de buurt is. En waar laat je het gebruikte incontinentiemateriaal dan? Snel op de grond lijkt dan een logische keuze…

Op deze manier worden niet alleen bacteriën verspreid, maar kan het ook zorgen voor een nare geur in de ruimte. Bedenk daarom vóór je gaat verdrogen wat je allemaal nodig hebt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een plastic zakje bij je hebt waar het incontinentiemateriaal in kan, of dat er een afvalbak binnen handbereik staat.

Situatie B: even tussendoor reinigen

Oeps, een cliënt heeft geknoeid tijdens het eten. Je wil dit snel tussendoor opruimen en je grijpt naar… de welbekende vaatdoek. Lijkt logisch, ware het niet dat een vaatdoek eigenlijk helemaal niet goed schoonmaakt.


Met een vaatdoek reinig je het oppervlak niet: je verplaatst veelal alleen het vuil. Bovendien is een vaatdoek, wanneer hij gedurende langere tijd op het aanrecht blijft liggen, een bron van bacteriën. Het is beter om gebruik te maken van een disposable of wasbare microvezeldoek. Deze heeft een unieke structuur waardoor vuil weggenomen wordt. Let op: zorg dat een wasbare microvezeldoek regelmatig en na gebruik op minimaal 60 graden gewassen wordt.

Situatie C: aandacht voor infectiepreventie

Wanneer je aan de slag gaat met infectiepreventie, is het noodzakelijk om je collega’s hierin mee te nemen. Je draagt immers samen zorg voor een schone werk- en leefomgeving. Maar elke keer dat je het onderwerp op de agenda zet bij een vergadering merk je weinig enthousiasme. Hoe maak je een onderwerp zoals hygiëne en infectiepreventie interessant voor collega’s?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig: door te doen! Organiseer interactieve werkvormen voor je collega’s, waarbij je op een leuke en heldere manier laat zien waar nog winst te behalen valt. Laat medewerkers bijvoorbeeld hun handen wassen met een speciale zeep en kijk vervolgens onder een blacklight of er plekken zijn die overgeslagen worden. Of laat collega’s hun handschoenen volsmeren met pindakaas, om vervolgens te kijken hoe je deze handschoenen het beste kunt uittrekken zonder je handen te besmetten. Juist door stil te staan bij dagelijkse routines, kun je inzichtelijk maken hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor infectiepreventie en hygiënisch werken.

De tips uit dit artikel komen uit de toolbox Infectiepreventie. Boordevol praktische tips voor een schone en veilige werkomgeving in de zorg. Middels handige posters en infographics maak je je collega’s bewust van het belang van infectiepreventie en hygiënisch werken.

Wil je de toolbox in jouw mailbox ontvangen? Vraag ‘m hier aan:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.