Hoe moet dat nu met begeleiding van leerlingen? Mijn ervaringen zijn schrikbarend: leerlingen die niet begeleid worden, of leerlingafdelingen waar de zorg voor bewoners afneemt.

‘Begeleiden van leerlingen is een belangrijke taak van verzorgenden. Hoe beter een leerling wordt voorbereid op de beroepspraktijk, hoe beter hij of zij zal kunnen functioneren als verzorgende of helpende. De taak om leerlingen te begeleiden is ook een intensieve taak, die tijd kost. maar die investering betaalt zich later terug in gemotiveerde en geïnspireerde collega’s.

 

Demotiverend

Je signaleert hier een tekort in begeleiding van de leerlingen, die alles zelf maar moeten uitzoeken. Het is dan maar de vraag of ze de goede antwoorden vinden. Ook is het voor hen erg demotiverend om het gevoel te hebben aan hun lot overgelaten te worden. Als een leerling niet goed wordt begeleid zou dat een reden voor haar kunnen zijn om te stoppen met de opleiding. Ik herken het probleem en kom het in de praktijk ook wel tegen.

 

Teamoverleg

Wat je zou kunnen doen is het aan de orde stellen bij de afdeling praktijkopleiding van je instelling. Ook kun je er met je leidinggevende over spreken, of in een teamoverleg je zorgen uitspreken. Als je tot dit laatste besluit kun je dit misschien doen aan de hand van een hulpmiddel dat je op de site van Sting kunt vinden, nl. de test “Werk ik aan kwaliteit?” (www.sting.nl). Je kunt de test gebruiken om je persoonlijke kwaliteit in kaart te brengen, én de kwaliteiten van je team. Waar je vervolgens tekorten signaleert, kun je kijken en met elkaar bespreken hoe je die kunt aanpakken. Succes. De leerlingen verdienen goede begeleiding, zo zorgen wij voor de professionals van de toekomst.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.