Als het gaat om ict in de zorg overleggen managers niet goed met verpleegkundigen. Dit blijkt uit onderzoek van STG/Health Management Forum.
De inzet van ict in de zorg gaat niet snel genoeg en de cultuur op de werkvloer is daar een belangrijke reden voor. Managers betrekken de verpleegkundigen niet genoeg in processen rondom ICT, en maken het soms zelfs onmogelijk voor verpleegkundigen om zich meer met ICT bezig te houden. Dat blijkt uit onderzoek van STG/Health Management Forum.
Tijdsbesparing
Wanneer zorg-ICT goed wordt toegepast, kan dit veel tijd besparen voor verpleegkundigen. Zeker voor interventies tussen de verpleegkundige en de patiënt kan zorg-ICT veel steun bieden, met beeldschermcontact bijvoorbeeld, het gebruik van sensoren en andere communicatietechnologie. De verpleegkundige heeft dan ook een grote verantwoordelijkheid in het laten slagen van projecten rondom ICT. Zij weet nu eenmaal het beste wat de behoeften van de patiënt zijn én de kansen die technologie daartoe biedt. Maar wanneer die ideeën geïmplemeteerd moeten worden is daar overleg voor nodig met de manager en dit blijkt in de praktijk niet altijd een succes. Zij bieden bijvoorbeeld niet voldoende op het gebied van scholing.
Falende techniek
Maar dit is niet het enige probleem. Uit interviews met vijftien verpleegkundigen blijkt dat veel mensen ‘dingen in hun eentje zitten te ontwikkelen’. Ook werkt de falende techniek niet mee aan de populariteit van ict in de zorg.
ICTzorg
Door: redactie Nursing
Abonneren
Behoefte aan meer verdieping? Word nu abonnee van Nursing.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account