Hulpverlener moet meer grenzen stellen

Zorgverleners moeten patiënten meer aanspreken op onverantwoord gedrag en zo nodig grenzen stellen.
Hulpverlener moet meer grenzen stellen

Dat stelt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het signalement
‘Goed patiëntschap’, dat deze week is gepubliceerd.
 
Goed patiëntschap
Volgens de RVZ betekent ‘goed patiëntschap’ dat patiënten geen onredelijke
eisen stellen aan hun zorgverleners, zich niet agressief gedragen en op tijd op
afspraken verschijnen. Ook moeten zij zich verzekeren tegen ziektekosten en de
premie op tijd betalen. Ten slotte mag worden verwacht dat zij de zorgverlener
zo goed mogelijk informeren, meedenken en meebeslissen over de behandeling,
instructie en adviezen opvolgen en leefregels in acht nemen.
 
Agressieve patiënten
Inmiddels is al van alles bedacht om dit gedrag te stimuleren, zoals gele
en rode kaarten voor agressieve patiënten en invoering van het no-show-tarief
bij het niet verschijnen op een afspraak. Maar de mogelijkheden om het meewerken
aan de behandeling te bevorderen zijn beperkt, schrijft de raad, terwijl juist
hier in termen van gezondheid en doelmatigheid ‘de meeste winst is te behalen’.
 
Sancties
De RVZ wijst financiële sancties in de zorgverzekering af. Beter is het
gedragsverandering te bevorderen door financiële prikkels in de vorm van
accijnzen op ongezonde producten als alcohol, sigaretten en fastfood.
 
 
Lees ook:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.