Inzet mobiele telefoon helpt patiënt

MAASTRICHT - Jaarlijks kunnen in Nederland vele miljoenen euro's bespaard worden door mobiele telefoondiensten te gebruiken in de gezondheidszorg. Bovendien worden patiënten beter geholpen en neemt productiviteit in de gezondheidszorg toe.

 
Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van het Imperial
College in Londen in opdracht van Vodafone.
Theo van der Ven, voorzitter van
het Europese Instituut voor Gezondheidszorg Informatie (EIHI) roept de overheid
en zorgverzekeraars op om deze kans te pakken. ‘In Engeland alleen al daalt door
afspraakherinneringen via SMS het aantal gemiste ziekenhuis- en doktersafspraken
met 50 procent en wordt 500 miljoen euro per jaar bespaard.
 
Nieuw tijdperk
Maar niet alleen SMS is een belangrijk
hulpmiddel in de zorg. Van der Ven: ‘Huidige toepassingen van mobiele telefoons
kunnen ook hartinfarcten voorkomen. Chronisch zieken worden beter gevolgd en
begeleid in het nemen van hun dagelijkse medicijnen. Dit bespaart onnodige
opname in het ziekenhuis. We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk,
waarbij de mobiele telefoon niet uit de gezondheidszorg is weg te denken.’
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.