Kan mijn baas me dwingen bij die vreselijke cliënt te komen?’

Verzorgenden ig mailen hun prangende vragen naar Tijdschrift voor Verzorgenden (TvV). TvV legt deze vraag vervolgens voor aan een expert. Deze keer: kan mijn baas me dwingen om een vervelende cliënt te verzorgen?
Fotolia_84796554_Subscription_Yearly_XXL (2).jpg

Vraag:

Verzorgende ig Marijke: ‘In de thuiszorg hebben wij een cliënt die erg claimend is, en op een nare manier laat weten hoe alles moet gebeuren. Uitzendkrachten zijn huilend bij haar weggelopen, en diverse collega’s hebben aanvaringen met haar gehad. Dit is uitvoerig in het team besproken, en een aantal willen niet meer naar haar toe. Ook ik voel me totaal niet op mijn gemak en zenuwachtig bij jaar. Als ik weet dat ik naar haar toe moet, heb ik er slapeloze nachten van. Dit heb ik aangegeven binnen het team en bij mijn manager, en afgesproken werd dat ik haar geen zorg meer hoef te leveren. Nu wil mijn manager een gesprek met mij, en ik ben heel bang dat hij wil dat ik alsnog deze cliënt zorg verleen. Terwijl ik totaal niet met haar om kan gaan en me onveilig bij haar voel. Kan hij me dwingen om haar tóch zorg te verlenen?’

Antwoord

Carel van den Bergh, jurist Nu’91: ‘Natuurlijk kan je werkgever je niet dwingen. Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan. De eerste is om naar de Arbo-arts te stappen. Als je iets fysiek of mentaal te zwaar vindt op je werk, dan gaat dit om een medisch component, waar alleen een arts over kan oordelen. De arts kan vervolgens een verklaring aan je geven waarin staat dat je die cliënt niet meer hoeft te doen, omdat dit mentaal te belastend is. Een andere manier is om tegen je werkgever te zeggen dat hij aan de arbo-regelgeving moet voldoen. Dit betekent dat hij verplicht is om te zorgen voor een veilige werkvloer. Een onveilige situatie is bijvoorbeeld als je een agressieve cliënt hebt, als het verzorgen van de cliënt fysiek te zwaar is, maar ook als de verzorging mentaal te zwaar is. Dee werkgever heeft een zorgplicht, en als de situatie onveilig is voor zijn werknemers, kan hij besluiten dat deze cliënt wordt ondergebracht bij een zorgorganisatie die meer gespecialiseerd is in complexe cliënten. Een andere manier waarop je dit kunt aankaarten: er is een conflict van plichten: aan de ene kant heb je de plicht om je werk te doen, aan de andere kant lukt het je niet om in deze situatie bij deze cliënt goede zorg te verlenen. Dat  betekent dus dat je als verzorgende niet bekwaam bent. Dat moet je aankaarten bij je leidinggevende, en als hij niet luistert, ga je naar zíjn leidinggevende. Als ik hoor dat niet alleen deze verzorgende, maar ook haar collega’s liever niet voor deze cliënt zorgen, dan kunnen ze samen naar de ondernemingsraad stappen.’  

Ben jij verzorgende ig, en heb jij ook een vraag voor een van onze experts? Over je rechten en plichten, verpleegtechnische handelingen, moeilijke cliënten of conflicten met collega’s? Stuur dan je mail (evt anoniem) naar redactie.tvv@bsl.nl

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.