Klachtenfunctionaris voor iedere instelling

Iedere zorginstelling moet een klachtenfunctionaris krijgen, die ook echt onafhankelijk is van de directie. De functionaris helpt patiënten bij het formuleren van een klacht en moet bemiddelen om tot een oplossing te komen.  
Klachtenfunctionaris voor iedere instelling

Dit vindt minister Ab Klink van Volksgezondheid. Hij
sprak gisteren zijn voornemens uit bij de lancering
van een nieuwe geschillencommissie voor de zorg.

 
Onafhankelijk
De minister wil dat klachtencommissies in
de toekomst echt onafhankelijk worden. Nu hebben leden van die commissies in de
praktijk nog banden met de directie van een instelling, bijvoorbeeld bij
verpleeghuizen. Ontevreden patiënten vinden daarom dat hun klachten niet serieus
worden genomen. Klink wil dat zorginstellingen goed leren luisteren naar de
klachten van cliënten en gaan zorgen dat ze goed en snel worden verholpen. Zo
kan veel ergernis worden voorkomen.
 
Geschillencommissie
Als de klacht van een patiënt niet
naar tevredenheid wordt afgehandeld, kan die naar de geschillencommissie
stappen. De geschillencommissie voor de zorg was tot nu toe alleen bedoeld voor
ziekenhuizen. Nu kunnen ook cliënten van verpleeghuizen, thuiszorg,
psychiatrische inrichtingen en tehuizen voor gehandicaptenzorg er terecht.
 
Verplichten
Klink laat onderzoeken of hij alle
zorginstellingen kan verplichten om zich aan te sluiten bij de
geschillencommissie. De koepelorganisaties van ziekenhuizen, artsen, verpleeg-
en thuiszorginstellingen, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg
hebben zich al aan de commissie verbonden, net als de Consumentenbond.
 
Door: Redactie Nursing
 
Lees ook:

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.