Drie Hogescholen hebben een gezamenlijke pre-mastertoets ingevoerd voor verpleegkundigen die zich willen aanmelden voor de opleiding tot verpleegkundig specialist. Ook hebben zij een digitale toetsbank farmacologie opgezet en hebben ze een begin gemaakt met een digitale toets voor klinisch redeneren.
Robbert Gobbens, coördinator masteropleiding Advanced Nursing Practice (MANP) van Hogeschool Rotterdam en projectleider van dit samenwerkingsverband, spreekt de hoop uit dat de toetsen gebruikt gaan worden door alle Hogescholen die de opleiding MANP aanbieden. ‘Daar sturen wij op aan, maar zover zijn we nog niet! Op het landelijk overleg opleidingen MANP zal dit punt op korte termijn aan de orde worden gesteld.’
Diagnostische zelftoets
De pre-mastertoets is een diagnostische zelftoets die (aspirant)studenten inzicht geeft in hun kennisniveau en of dit voldoende is om de opleiding te doorlopen. Het idee erachter is dat studenten die bij zichzelf kennishiaten constateren, worden gestimuleerd om deze door middel van zelfstudie weg te werken.
De pre-master toets is ontwikkeld door Fontys Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Zuyd. Uit een evaluatie onder de eerste lichting studenten die de toets heeft gemaakt, blijkt dat studenten tevreden zijn over de toets. Driekwart gaf aan dat de toets hen bewust had gemaakt van kennishiaten. Zij besteedden gemiddeld ruim 10 uur aan zelfstudie, om de hiaten weg te werken.
Farmacotherapietoets
De drie hogescholen hebben ook een digitale databank samengesteld met vragen om de farmacologische kennis van MANP-studenten te toetsen. In het evaluatierapport geven zij aan dat deze toetsbank gebruikt zou kunnen worden om te komen tot een landelijke farmacotherapietoets, zoals het ministerie van VWS wil voor alle verpleegkundigen met voorschrijfbevoegdheid. Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om een landelijke toets af te nemen. Daarvoor lopen het onderwijs- en toetsprogramma en de wijze van toetsen van de hogescholen in Nederland nog te veel uiteen.
Klinisch redeneren
De drie Hogescholen hebben zich gebogen over het toetsen van het klinisch redeneren. Hierbij is gekozen voor de methode van de Script Concordance Test, waarbij de student een casus krijgt voorgelegd met meerdere antwoordmogelijkheden met aanvullende informatie. De student moet per antwoord aangeven hoe waarschijnlijk dit antwoord goed is, gezien de aanvullende informatie. De antwoorden van de student worden vergeleken met die van een expertpanel. Docenten van de hogescholen hebben samen met experts (huisarts, internist en specialist ouderengeneeskunde) een aantal casussen uitgewerkt op het gebied van cardiologie. Er moeten natuurlijk meer casussen met bijbehorende scenario’s komen voor een volwaardige toets. Het ontwikkelen van deze testen blijkt echter behoorlijk arbeidsintensief. De werkgroep zal daarom uitgebreid moeten worden, zo is de conclusie in het evaluatierapport.
Meer informatie via de website van SURF: Project Digitaal toetsen master Advanced Nursing Practice (MANP)
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account