Iedereen kan een fout maken. Maar hoe open zijn we daar over?

Je moet er niet aan denken: een fout maken waardoor je patiënt schade oploopt of zelfs overlijdt. Waarover zou je je dan zorgen maken, behalve over de patiënt, vroeg Nursing zich af. Het antwoord ´De reacties van collega’s´ scoorde hoog. Tijd voor meer openheid rond het maken van fouten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
fotografie: IStock

Dit artikel vind je ook in Nursing-magazine september 2018, met als kop ‘Open over fouten’

‘Zelf wist ik in eerste instantie niet hoe ernstig de gevolgen van mijn fout waren. Dat bleek pas na mijn dienst. Ik deed netjes een VIM-melding en ging verder met mijn werk. Zo gaat dat: het is gebeurd en je moet door. Twee weken later hoorde ik ineens dat ik verwacht werd bij de Raad van Bestuur.’ Het is een angst van veel verpleegkundigen: betrokken zijn bij een calamiteit: een incident met ernstige gevolgen voor de patiënt (zie kader ‘Verschil tussen incident en calamiteit’). Het

0
10434

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.