Nursing Challenge: klinisch redeneren bij hypovolemische shock

Een patiënt gaat voor een laparoscopische cholecystectomie. Een uur na ok gaat het mis. Door klinisch redeneren bepaal je wat er aan de hand is en welke verpleegkundige interventies je start om de patiënt te stabiliseren. (Maak ook de toets en verdien twee accreditatiepunten.)

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Dit artikel is verschenen in Nursing-magazine februari 2018

In deze Nursing Challenge over klinisch redeneren bij hypovolemische shock leer je:

  1. wat klinisch redeneren in de praktijk betekent
  2. welke symptomen passen bij hypovolemische shock
  3. welke zorg in deze situatie nodig is
  4. welke vitale functies een rol spelen en wat hun prioriteit is

Maak de toets over klinisch redeneren en verdien twee accreditatiepunten

 

tekst artikel Marc Bakker, Alexia Hageman
toets Anna-Marie Mollink

Interventies onderbouwen met kennis van de fysiologie, anatomie en farmacologie. Oefen het klinisch redeneren met deze casus, waarin een patiënt post-ok een acute hypovolemische shock ontwikkelt.

Simpel gezegd, is

1
5117

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

1 REACTIE

  1. Interessant artikel! De tekening is erg overzichtelijk! Ik zou graag nog eens zo’n zelfde artikel zien met de andere soorten shocken.
    Echter heb ik een opmerking. Er staat bij stap 4: “Een arterielijn inbrengen om goed te kunnen vullen.” Voor zover bij mij bekend is een arterieel lijn alleen voor invasieve bloeddrukregistratie. Een centrale lijn of botnaald worden ingebracht om goed te kunnen vullen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.