ROTTERDAM – Het Medisch Centrum Rijnmond Zuid (MCRZ) is niet blij met de reclamecampagne van Medisch Centrum Haaglanden (MCH). Het Haagse ziekenhuis heeft in bushokjes in Rotterdam posters opgehangen, waarin het de aandacht vestigt op behandelingen waarvoor de patiënt zeer snel terecht kan, zoals liesbreuken en heupoperaties.
“Als je zo’n campagne voert moet je erop kunnen vertrouwen dat de informatie klopt. Wij vinden de campagne misleidend, alsof je in de regio Rotterdam gigantisch lang moet wachten op dit soort behandelingen. Dat is niet zo'”, aldus een woordvoerder van het MCRZ woensdag. Vanuit zijn kantoor kijkt hij op een abri met een MCH-poster. De posters hangen ook in Nootdorp en Pijnacker.
Marktwerking
De strijd om de patiënt is begonnen, constateert het MCRZ. “Het MCH mag dit in het kader van de marktwerking doen, maar we hebben moeite met de suggestie dat het Den Haag allemaal beter is”, aldus de woordvoerder. “Zo’n campagne kost een paar centen. Wij geven dat geld liever uit aan onze patiënten.”
Klacht
Het MCRZ kan zelfs een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie, als het denkt dat er sprake is van misleidende informatie, laat het Ministerie van Volksgezondheid in een reactie weten.
Verder wijst het Ministerie er op dat ziekenhuizen zelf hun gegevens over wachtlijsten op internet publiceren.
Geïnformeerd
VWS werkt nog aan een compleet wachtlijstoverzicht voor de site www.kiesbeter.nl. Het is de bedoeling dat daar ook resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken op komen te staan, die elke instelling op dezelfde manier moet gaan houden. Hoogervorst is er een voorstander van dat patiënten goed geïnformeerd zelf kunnen kiezen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account