De Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van de failliet verklaarde thuiszorggigant Meavita heeft riskant, ongeloofwaardig en onbegrijpelijk geopereerd.
Dit blijkt uit een conceptrapport over het faillissement van Meavita dat het tv-programma Nieuwsuur vrijdag naar buiten bracht.
Mislukt zorg-op-afstand systeem
De onderzoekers stellen vast dat de fusie geen enkel voordeel heeft opgeleverd. Ze hebben onder meer kritiek op de invoering van een nieuw administratiesysteem. Dat bleek meer te kosten dan het opleverde. Een van de belangrijkste oorzaken van de ondergang was het TVfoon-project, waarbij cliënten zorg op afstand konden krijgen door een kastje op hun tv. Hoewel het systeem nauwelijks was uitgetest, bestelde Meavita 30.000 kastjes. Het project leverde Meavita een verlies op van 20 miljoen euro.
Miljoenenschuld
Het bedrijf liet in 2009 een miljoenenschuld achter en dupeerde klanten en personeel, aldus Nieuwsuur. Met 20.000 werknemers, 100.000 gebruikers en een omzet van een half miljard euro was Meavita een van de grootste zorgorganisaties van Nederland.
Fusie
Het zorgconcern is voortgekomen uit een fusie van meerdere zorgbedrijven. De bedoeling was om te besparen op de overheadkosten, maar na de fusie liepen de bedrijfskosten alleen maar verder op. Bovendien leed het bedrijf grote verliezen op een aantal projecten.
Kostprijs
Om een onderzoek door de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam was gevraagd door Abvakabo FNV. De vakbond wil de bestuurders financieel aansprakelijk stellen. Die hebben tevergeefs geprobeerd het onderzoek tegen te houden, maar er waren volgens de Ondernemingskamer “gegronde redenen om aan een juist beleid bij Meavita te twijfelen”.
Bron: Nieuwsuur
Bekijk hier de reconstructie van Nieuwsuur over de ondergang van Meavita
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account