Nachtdienst: tips om wakker te blijven en in slaap te vallen

Werken in de nacht kan gezondheidsrisico's tot gevolg hebben, meldt de Gezondheidsraad. Zo zorg je als verpleegkundige voor voldoende slaap, én blijf je goed wakker tijdens je nachtdienst.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorg dat je slaapkamer voldoende verduisterd is. Foto: iStock

Slaaptips

– Probeer de laatste dagen voor de nachtdienst bedtijd en tijdstip van opstaan één tot twee uur te verlaten. Zo verschuif je de biologische klok wat richting de tijden van de nachtdienst.

– Ga tijdens de nachtdienstdagen op vaste tijdstippen naar bed en sta ook steeds omstreeks dezelfde tijd weer op.

– Zorg ervoor dat je slaapkamer rustig, donker en koel is.

– Probeer overdag minimaal zes uur, eventueel onderbroken, te slapen als je ‘s nachts gewerkt hebt.

– Een dutje vroeg in de avond kan je helpen ’s nachts wakker te blijven.

– Gebruik eventueel oordopjes als geluiden je hinderen.

– Vermijd slaapmiddelen.

Tips om wakker te blijven

– De grootste ‘slaapdruk’ is tussen twee uur en vijf uur ’s nachts, zorg dan voor gevarieerd werk en contact met collega’s of patiënten.

– Zorg ervoor dat de werkplek goed verlicht is.

– Zorg ook voor verandering van geluid op de werkplek: monotone geluiden wekken slaap op, een praatprogramma op de radio houd je wakker.

Deze tips komen uit het juni-nummer 2014 van Nursing, vakblad voor verpleegkundigen. Klik hier voor een abonnement >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.