Nieuw beleid voor melden valincidenten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het beleid voor het melden van valcalamiteiten en valincidenten veranderd. Vanaf nu hoeven zorgaanbieders alleen valcalamiteiten verplicht te melden.
vallen

Dit meldt IGZ op haar website. In haar beleid legt de inspectie het accent op het zoveel mogelijk voorkomen van ernstige risico’s voor de zorg. De inspectie heeft daarom besloten niet alle valincidenten te laten melden, maar alleen de valcalamiteiten. Met dit nieuwe beleid vermindert de inspectie de administratieve lasten voor zorgaanbieders.

 

Tekortkomingen in de zorg

Bij valcalamiteiten is sprake van overlijden of ernstig letsel als gevolg van tekortkomingen in de zorg, zoals omschreven in de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders zijn verplicht om calamiteiten te melden bij de IGZ. Dat kan voor valcalamiteiten vanaf nu gemakkelijker via een online vragenlijst . Op basis van de inhoud van de melding en de ervaringen met de zorgaanbieder zal de inspectie de melding verder onderzoeken.

 

Valincidenten onderzoeken

De inspectie verwacht dat zorgaanbieders valincidenten blijven onderzoeken en hier lering uit trekken om verdere incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. De IGZ houdt toezicht op de naleving van het valbeleid.

 

Bron: IGZ

 

Lees ook:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.