Psychologe Greet Meesters geeft medisch secretaresses onder andere trainingen in communiceren met geëmotioneerde patiënten. Zij geeft vijf tips waarmee je je kunt wapenen tegen verbaal agressieve patiënten.
1. ‘Het eerste doel is om iemand rustig te krijgen door zelf kalm te blijven, veel begrip te tonen en echt even te luisteren. Geef de patiënt de tijd om even uit te razen.’
2. ‘Val de patiënt niet in de rede, en probeer ook niet je gelijk te halen. Van iemand die heel erg boos is, kun je op dat moment niet veel redelijkheid verwachten.’

Kom naar het congres voor afdelings- en medisch secretaresses, met interessante workshops over omgaan met de patiënt.
3. ‘Bagatelliseer het niet. Een valkuil is om iets te zeggen als: “Dat valt allemaal toch wel mee?”‘ Dan voelt de patiënt zich niet serieus genomen, en gooi je alleen maar olie op het vuur.’
4. ‘Toon begrip. Dit kun je het beste wanneer je ook snapt waar die boosheid vandaan komt. Blijf ook herhalen in het gesprek dat je begrijpt hoe vervelend het voor de patiënt is. Vaak dringt dit namelijk nog niet tot de patiënt door, en het zal hem duidelijk kalmeren.’
5. ‘Het kan helpen om iemand even uit de situatie te halen door te vragen of hij even mee wil lopen. Het geeft aan dat je het serieus neemt en de verandering van omgeving kan helpen om hem kalmer te krijgen. Is er geen andere locatie om naartoe te lopen, dan kun je het gesprek ook overgeven aan een collega.’
Website Greet Meesters: www.greetmeesters.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account