Sturende gesprekken met zogenaamde ‘moeilijke’ patiënten zouden volledig in handen moeten liggen van een Eerst Verantwoordelijk Verpleegkundige (EVV’er).
De andere verpleegkundigen spreken de patiënt niet op eigen houtje aan op zijn gedrag. Dat adviseert voormalig verpleegkundige en ethica Mirjam Houtlosser in het pas verschenen oktobernummer van Nursing. Zij reageert daarmee op de vraag hoe verpleegkundigen kunnen voorkomen dat hun eigen vooroordelen, normen en waarden de zorg beïnvloeden voor patiënten die niet meewerken aan de behandeling of de afdelingsregels overtreden.
Rust
Als alleen de EVV’er eventuele moeilijkheden bespreekt, geeft dat rust en duidelijkheid voor iedereen, de andere verpleegkundigen volgen en verlenen de afgesproken zorg. Houtlosser: ‘Van hen mag verwacht worden dat ze hun persoonlijke visie voor zich houden en empatisch of desnoods alleen beleefd zorg verlenen. Want moeilijke patiënten geven aanleiding tot irritatie. Maar veroordelende verpleegkundigen ook.’
Stoppen met roken
Hanneke Bolier is verpleegkundige neurologie en lid van de commissie ethiek van V&VN. Zij denkt dat veel verpleegkundigen de fout maken de verantwoordelijkheid van de patiënt naar zich toe te trekken, door zichzelf te vertellen dat ze er álles aan moeten doen wat in hun macht ligt om de patiënt te laten stoppen met dat gedrag. ‘Maar daarmee roep je alleen maar stress en spanning over jezelf af. Jouw taak is ervoor te zorgen dat de patiënt de juiste informatie krijgt, en je faalt echt niet als persoon wanneer je een patiënt bijvoorbeeld niet van het roken af krijgt.’ Belangrijk is dat je de patiënt neutraal en zonder oordeel tegemoet treedt, en er samen probeert uit te komen.
Lees meer over dit onderwerp in het oktobernummer van Nursing ‘Altijd blijven lachen, de grenzen aan empathisch verplegen.’
Door: redactie Nursing
Gerelateerd
Beroepscode V&V
Blogs
Lees ook de blog van Sandra Mijn Grenzen
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account