‘Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen is veel te verbeteren,’ aldus verpleegkundige en trainer/adviseur in de gezondheidszorg Mark de Jong.
Gisteren bleek uit analyse van onderzoeksbureau MarketResponse dat de omgang met, benadering en informatievoorziening van patiënten steeds belangrijker wordt in de zorg, omdat zij in hoge mate de patiëntvriendelijkheid van een ziekenhuis bepalen. MarketResponse stelt samen met website ZorgkaartNederland een top 50 samen van patiëntvriendelijke ziekenhuizen. ‘Keuze is heel belangrijk, mensen willen zelf een oordeel vormen en ervaringen delen’, zegt Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), initiatiefnemer van ZorgkaartNederland. ‘Gemiddeld kijken er maandelijks 800.000 mensen op ZorgkaartNederland, dat zegt heel veel over de waarde die men hecht aan de ervaringen van anderen.’
Verpleegkundige en bejegening
Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Joke Mintjes noemde het vorig jaar bij haar afscheid als lector Acute Intensieve Zorg de grootste uitdaging van verpleegkundigen voor de toekomst: ‘Oog blijven houden voor attitude en bejegening […]. Nu verschuift de aandacht soms te veel naar de handeling in plaats van naar de wens van de patiënt. In de verpleging gaat het om vakkundige én menslievende zorg’. Mark de Jong is verpleegkundige en trainer/adviseur in de gezondheidszorg, en is het met Joke Mintjes eens. Voor Nursing juni schreef hij het artikel Aardige zuster = goed ziekenhuis. De Jong: ‘Aan de manier waarop wij onze patiënten bejegenen is veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn net gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Wij verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: we hebben het druk, niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag.’ Mark de Jong stelde de volgende 6 tips voor een goede bejegening samen.
Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis
De volledige lijst met criteria van ziekenhuizen is te vinden op zorgkaartnederland.nl, een website waar patiënten een waardering geven aan zorginstellingen en behandelaars. Tijdens het Nationale Zorg Jaarprijs Gala op 20 september in Nieuwegein zal voor de tweede maal de award ‘Het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’ worden uitgereikt.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account