Arts (2005) beschrijft een aantal aandachtspunten en handvatten voor de omgang met mensen die lijden aan het syndroom van Korsakov.
Empathisch directieve benadering
• Bied sturing en structuur, echter op een vriendelijke wijze in aansluiting op de belangstelling en behoeften van de patiënt.
• Probeer angst en agressie te reduceren met vriendelijkheid, begrip en geduld.
Omgaan met geheugenstoornissen
• Verstrek alleen relevante informatie.
• Train betrokkene in het gebruik van hulpmiddelen (bijvoorbeeld agenda).
• Pas de omgeving aan: overzichtelijk, geheugensteuntjes, bewijzeringsbordjes, enzovoort.
Omgaan met leerstoornissen
• Tracht nieuwe zaken aan te leren door praktische gewoontevorming.
• Beperk informatie tot concrete instructies.
• Organiseer de oefensituaties zodanig dat betrokkene bijna geen fouten kan maken.
• Oefen in situaties die lijken op de situaties die betrokkene later ook zal tegenkomen.
• Splits complexe oefeningen op: oefen stap(je) voor stap(je).
Omgaan met gebrek aan ziekte-inzicht
• Tracht betrokkene te overtuigen van de noodzaak van begeleiding en hulpmiddelen.
• Wijs op voordelen, vermijd negatieve confrontaties.
Omgaan met agressie en ontremming
• Identificeer onderliggende angst, desoriëntatie of overzichtsproblematiek.
• Stel gerust en ondersteun. Optimaliseer het overzicht in de leefomgeving.
• Eventueel is farmacotherapie aangewezen.
Dwang en drang
• In uiterste situatie zijn dwang en drang onvermijdelijk ter afwending van (acuut) gevaar.
Met dank aan Marieke van Piere, verpleegkundig specialist GGZ
ik heb korsakov en ik ben te zien in de hele reportage van kruispunt op 4 oktober 2009 en bij school tv actueel op 15 oktober 2009