• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Blog Marion: ‘Meneer de Bruin was huisarts, en daardoor een lastige patiënt’

Blog Marion: ‘Meneer de Bruin was huisarts

Gepubliceerd op: 28 oktober 2013
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Hij kwam het revalidatiecentrum binnen als een knorrige man.

Nu zijn we dat wel gewend: veel patiënten komen boos of opstandig binnen. Logisch, ze hebben een hoop negatieve ervaringen en teleurstellingen achter de rug. We weten dat ze vaak niet zozeer boos op ons zijn, maar vooral op hun lijf en over wat hen is overkomen. Dat gold ook voor meneer De Bruin, een gepensioneerd huisarts, die was getroffen door een herseninfarct. Medici zijn vaak de lastigste patiënten: ze denken alles te weten, en proberen je zoveel mogelijk voor hun karretje te spannen. Mijn collega’s en ik zetten ons dus alvast schrap.

Beven van angst

Dat bleek ook wel nodig te zijn. Overal waar meneer De Bruin kwam, moest iedereen weten dat hij als huisarts enorm veel aanzien had. Hij stelde indringende vragen, en als het therapieschema niet was zoals hij wilde, bleef hij er eindeloos over doorzagen, totdat hij zijn zin kreeg. ‘Wat ben je vrolijk’, zei hij, als hij zich ‘s ochtends bij mijn balie meldde. ‘Als mijn secretaresses me vroeger door de gang hoorden lopen, dan beefden ze van angst.’ Ik moest daarom lachen: ‘Zo snel zijn we hier niet onder de indruk, meneer De Bruin.’

Klachtencommissie

We deden er alles aan om zijn revalidatie zo goed mogelijk te laten verlopen, en toch bleef meneer De Bruin opstandig en ontevreden. Uiteindelijk kwam zelfs de klachtencommissie eraan te pas. Die lukte het om hem duidelijk te maken dat we echt keihard ons best voor hem deden. Dat was een keerpunt tijdens zijn behandeling. We merkten dat hij vriendelijker werd, en onze inspanningen begon te waarderen.

Ontslagen

Na vijf maanden kwam het eind van zijn revalidatie in zicht, en verscheen hij op de afdeling met een grote bos bloemen. ‘Ook al waren we het niet altijd met elkaar eens, ik wil u bedanken voor uw inzet. Ik was best tevreden’, zei hij. En dat vind ik nou het allermooiste van mijn beroep als medisch secretaresse: dat je patiënten die negatief zijn zo te benaderen, dat ze uiteindelijk vol positiviteit de deur uitstappen. Zélfs meneer De Bruin.

Gepubliceerd op: 28 oktober 2013
Door: exed-admin

Thema:

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren