Huisbezoek, telezorg en telefooncontact, dat zijn de ingrediënten waarmee de verpleegkundigen in het FACT-team van Ronald in de avonduren crisisopnames voorkomen en eraan bijdragen dat een verlof eerder kan worden ingezet.
‘De opnamekliniek voor crisiszorg (intensieve behandeling) waar ik werk, biedt in de avonduren vanaf 20.00 uur tot de volgende ochtend én in het weekend vanaf vrijdagavond tot maandagochtend de mogelijkheid tot opschaling (intensivering) van zorg aan cliënten die in behandeling zijn bij de diverse wijkteams uit de regio. Het doel van de opschaling van de behandeling buiten kantoortijden is opname te voorkomen en opname te verkorten door verlof eerder in te zetten met ondersteuning van het FACT-team (Functie Assertive Community Treatment).
De opschaling van zorg bestaat uit het afleggen van huisbezoeken, telezorgcontacten en telefooncontacten. Dit gebeurt op verzoek van de ambulante hulpverleners van de wijkteams. Zij vullen hiertoe een digitaal FACT-aanvraagformulier in die zij mailen, óf cliënten nemen zelf contact op met de opnamekliniek wanneer zij daar behoefte aan hebben.
Op het aanvraagformulier worden ingevuld: basisgegevens, diagnose, actueel probleem, algemeen doel FACT én de vraag aan de dienstdoende FACT-er, zodat deze weet wat hem te doen staat. De dienstdoende FACT-er is een psychiatrisch verpleegkundige uit het verpleegkundig team van de kliniek. Elk verpleegkundig teamlid verricht per toerbeurt FACT-werkzaamheden buiten kantoortijd. De verrichtingen worden in het EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) geagendeerd en gerapporteerd.
De FACT-verpleegkundige die de opschaling van de behandeling biedt, probeert bijvoorbeeld met een aangevraagd huisbezoek of aangevraagde telezorg of telefoontje een dreigende crisis (decompensatie) te voorkomen / te stabiliseren. Het kan ook een opname verkorten. Zo kan een verpleegkundige iemand bijvoorbeeld in het weekend om 8.30 uur wekken met telezorg en een praatje maken om de dagplannen door te nemen en de voorgaande dag te evalueren. Zo wordt het dag- en nachtritme vastgehouden en structuur geboden aan de daginvulling.
Of de cliënt vindt een luisterend oor voor de problemen waar hij mee te kampen heeft. Een compliment over wat goed gaat biedt hem ondersteuning. Een cliënt kan bij een huisbezoek op de weekenddagen onder toezicht zijn medicatie innnemen om afglijden te voorkomen. Of de cliënt wordt gestimuleerd tot het samen halen van een boodschap in het weekend en het nuttigen van een lunch, wanneer ernstige depressiviteit op de loer ligt.
Bij serieuze calamiteit heeft de FACT-verpleegkundige van dienst de mogelijkheid om contact op te nemen met de spoedeisende psychiatrische hulppost voor overleg of voor het inschakelen van de crisisdienst. De kliniek-psychiatrisch verpleegkundige treft de cliënt dus allereerst tijdens FACT-werkzaamheden. Wanneer dit onverhoopt onvoldoende blijkt, dan komt de cliënt pas op de opnamekliniek om mogelijk in een later stadium weer met FACT-ondersteuning naar huis te gaan, om de opname te verkorten.
Een schitterende ontwikkeling voor de cliënt. De avond- en weekend-FACT vanuit de kliniek wordt door de cliënten goed gewaardeerd. Beter worden doe je thuis!
En een verrijking voor het werk van de kliniek- psychiatrisch verpleegkundige. Outreachend (extramuraal) werken en tegelijkertijd een been in de klinische (intramurale) crisiszorg. Zo komen ambulant en kliniek dichter bij elkaar. Een goede ontwikkeling!!’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account