1 Zorgverlener
Artsen vergeten soms de mens achter de labuitslagen, omdat ze nauwelijks patiëntengezichten zien.’ Dat ‘gezicht’ moet de verpleegkundige daarom concreet en in vaktermen omschrijven, vindt opleidingsfunctionaris Nathalie Out. ‘Ken daarom de details van een ziektebeeld en persoonlijke casus.’
2 Regisseur
In de regisseursrol stuurt de verpleegkundige het visiteproces bij tot de patiënt krijgt wat hij nodig heeft, zegt Out. ‘Het is zaak meer rekening te houden met die behoeften, dan met gewoonten van artsen. Leer artsen rekening te houden met de patiënt, zodat visitelopen een volgende keer gemakkelijker gaat.
3 Ontwerper
De ontwerper gaat met artsen in gesprek over de optimale manier van visitelopen. ‘Worstel je met tijdgebrek of veel verstoringen, vraag artsen dan bijvoorbeeld hun telefoon af te geven en zeg het zodra je merkt dat gesprekken afdwalen,’ suggereert Zegwaard. ‘Leg gemaakte afspraken vast.’
4 Coach
Voor het open en eerlijk verwoorden van tips en frustraties is een goede werksfeer vereist. Onvriendelijke artsen belemmeren de input van verpleegkundigen, stelt Out. ‘De verpleegkundige coach verwoordt daarom tegenover collega’s wat er procesmatig verbeterd kan worden.’
5 Beroepsbeoefenaar
Een beroepsbeoefenaar is op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en kiest een manier van samenwerken die is gebaseerd op accurate achtergrondinformatie. ‘Houd jezelf in deze rol op de hoogte van protocollen en vakliteratuur en gebruik kennis om goede vragen te kunnen stellen en problemen op te lossen. Maak bovendien gebruik van de inzichten van artsen en vraag hun mening. Maak jezelf zo wijzer en sterker.’ Het geeft artsen vertrouwen als je laat zien dat je verder kijkt en kritische vragen stelt over medisch beleid.
Het artikel ‘Rondje van de zaak’ Zo haal je het beste uit de artsenvisite werd gepubliceerd in Nursing oktober 2009 en is geschreven door Sandra Kleefstra.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account