Het landelijk Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) motiveert haar beslissingen onvoldoende. Te veel zaken worden telefonisch afgehandeld. Bovendien negeert het rechterlijke uitspraken.
Oud-medewerkers van het CIZ zeiden dat afgelopen zondag in het televisieprogramma Zembla. ‘Het CIZ staat te ver van de mensen. Het is te bureaucratisch geworden’, zegt een ex-werknemer.
Zorgkantoor
Als de rechter het CIZ in het ongelijk stelt, gaat de instantie in beroep of wordt de zaak doorgeschoven naar het zorgkantoor, dat dan mag bepalen of extra zorg nodig is, stelt een andere ex-werknemer.
Volgens Arjan Vermeulen, voorzitter van de raad van bestuur van het CIZ, zijn veel problemen toe te schrijven aan de achterstanden waarmee zijn instantie kampt. Hij erkent de nadelen van het werken per telefoon. ‘We kijken nu wat minder naar de inhoud dan we zouden willen.’
Herindicaties
Verder meent het CIZ dat een aantal zaken telefonisch kunnen worden afgehandeld, omdat het om herindicaties gaat. Het CIZ bestrijdt rechterlijke uitspraken naast zich neer te leggen. De instantie verricht elk jaar ongeveer een miljoen indicaties.
Het Tweede Kamerlid Agnes Kant (SP) heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Jet Bussemaker (VWS) over de handelwijze van het CIZ. Kant constateert dat de noodzakelijke hulp aan ouders van gehandicapte kinderen steeds kariger wordt. Volgens de SP trekt het kabinet te weinig geld uit voor de AWBZ, waaruit deze zorg wordt gefinancierd. Kant pleit er al lang voor het CIZ af te schaffen en de indicatie te laten doen door de huisarts of wijkverpleegkundige.
Kamer
De Kamerleden Fleur Agema en Geert Wilders (beiden Partij voor de Vrijheid) stelden over de kwestie vragen aan Bussemaker en de minister voor Jeugd en Gezin, André Rouvoet. Bekijk hier de uitzending van Zembla
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account